[scheikunde] Opgave Zuur/Base en Oxidator/Reductor

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Opgave Zuur/Base en Oxidator/Reductor

Chloor wordt in een zwembad opgelost in water, je krijgt de volgende evenwichtsreactie:

Cl2 + H2O <--> HCLO + H3O+ + Cl-

Het volgende wordt in mijn boek uitgelegd: Normaal ligt het evenwicht naar links, maar als de pH verhoogt wordt, gaat het naar rechts.

Je moet uitleggen waarom dit zo is....alleen heb ik geen idee waarom. Ik neem aan dat ze met PH-verhoging, H3O+ toevoegen bedoelen. Ik zit te denken dat het ook iets met halfreacties heeft te maken ofzoiets....maar ik weet niet hoe ik verder moet.

Ook staat er dat bij een pH van 7,5 de concentratie van Cl2 & HClO ongeveer

1: 1*10^6. Behalve oxidator is HClO ook een zwak zuur waardoor het volgende evenwicht voorkomt:

HClO + H2O <--> ClO- + H3O+

De bacteriedodende werking van ClO- is ongeveer 1% van die van HClO, om die rede moet de pH van het zwembad niet te hoog worden. Nu wordt er gevraagd naar de verhouding [HClO]/[ClO-] bij een pH van 7,5. Hier kom ik dus ook niet uit, en de vraag vindt ik ook een beetje vaag.... Zou iemand me kunnen helpen met deze vragen?

Arjen.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Let ook op je notatie, het is 'pH' en niet 'PH...</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 184

Re: [scheikunde] Opgave Zuur/Base en Oxidator/Reductor

met pH verhoging wordt bedoeld dat de pH van laag naar hoog wordt gebracht, van bv pH 6 naar pH 7.5.

Ga na wat dit voor de H+ concentratie betekent en pas dit toe in het evenwicht. succes

Berichten: 56

Re: [scheikunde] Opgave Zuur/Base en Oxidator/Reductor

inderdaad, volledig mee eens.

H3O+ = H+

dus als je de pH verhoogt, verhoog je het aantal ...

succes

Berichten: 316

Re: [scheikunde] Opgave Zuur/Base en Oxidator/Reductor

Dit misleidt waarschijnlijk nog wel iets...

Dit is makkelijker (hoewel de andere uitleg natuurlijk ook gewoon goed is 8-)

Berichten: 56

Re: [scheikunde] Opgave Zuur/Base en Oxidator/Reductor

idd das wa beter :P

Reageer