Eluens

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 2

Eluens

Waarom wordt er meestal ethanol als eluens bij TLC gebruikt ??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Eluens

Is dat zo?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.490

Re: Eluens

ja dat is zo ja...

maar waarom? :-k misschien een goed oplosmiddel :-k

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Eluens

Waarom wordt er meestal ethanol als eluens bij TLC gebruikt ??
Het eluens wat je kiest hangt sterk af van je analiet. Meestal gebruik je mengsels van een (meer) apolaire en een (meer) polaire vloeistof. Door te variëren in de samenstelling van deze twee kun je je scheiding optimaliseren.
tequila boy schreef:ja dat is zo ja...

maar waarom? :-k misschien een goed oplosmiddel :-k
Nee dat is niet zo. Misschien bij middelbare school of HLO experimenten, maar in de praktijk niet.

Berichten: 1.490

Re: Eluens

in de praktijk gaan ze er ook wat verder in dan op school ;)

wat wij aan TLC hebben gedaan nu is alleen maar op open dagen geweest :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Eluens

precies dan is ook alles voorgekauwd. maar stel je eens voor dat je zelf op zoek moet naar een eluent. afhankelijk van je analiet ben je wel even bezig om een goed mengsel te vinden.

Berichten: 1.490

Re: Eluens

lang leve het feit dat wij geen TLC hebben :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Eluens

Mja vind ik nogal belachelijk dat je dat mooi vindt, zo weet je nooit of je stof zuiver is.

Berichten: 2.399

Re: Eluens

Inderdaad super dom om dat te roepen. Het is een goede techniek om snel een goede solvent samenstelling te vinden voor bijvoorbeeld het runnen van een silica prep kolom of een snelle zuiverheids check.

Ik begin trouwens mijn TLC analyses meestal vanuit een hexaan:ethylacetaat mengsel. 3x raden waarom dat niet op de middelbare schoolgebruikt wordt trouwens......

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Eluens

Hexaan is vermoedelijk kankerverwekkend, dus de overheid: "AAAAAAAAAAAAAAAAAHHH, paniek!!!"

:)

Re: Eluens

Hexaan is vermoedelijk kankerverwekkend,
Waar slaat dit nu weer op? :cry:

Zie MSDS

CARCINOGENIC EFFECTS: Not available.

http://www.sciencelab.com/xMSDS-Hexanes-9927187

Berichten: 2.399

Re: Eluens

Ja ik bedoelde inderdaad de vluchtigheid. (Vluchtige) Organische oplosmiddelen zijn niet erg populair op de middelbareschool, ik heb hier trouwens weinig problemen mee. Maargoed ik denk dus dat ethylacetaat meer gebruikt wordt in de industrie dan ethanol, zelfde soort eigenschappen alleen je plaatje droogt velen malen sneller.

Berichten: 274

Re: Eluens

Napoleon1981 schreef:

Ik begin trouwens mijn TLC analyses meestal vanuit een hexaan:ethylacetaat mengsel. 3x raden waarom dat niet op de middelbare schoolgebruikt wordt trouwens......
Bij ons werd dit veelvuldig gebruikt als eluens op school.

Berichten: 266

Re: Eluens

Waar slaat dit nu weer op? 

Zie MSDS

CARCINOGENIC EFFECTS: Not available.


Omdat iets "not available" is, is het nog niet waar.

Wij gebruiken echter bij vookeur hexaan niet omdat het toxisch is voor het zenuwstelsel. Wij gebruiken nu al enkele jaren voor normal phase heptaan omdat dit minder toxischer is en in de praktijk er weinig verschil is tussen hexaan en heptaan

Berichten: 2.399

Re: Eluens

Boanerges schreef:
Napoleon1981 schreef:

Ik begin trouwens mijn TLC analyses meestal vanuit een hexaan:ethylacetaat mengsel. 3x raden waarom dat niet op de middelbare schoolgebruikt wordt trouwens......
Bij ons werd dit veelvuldig gebruikt als eluens op school.
Op de middelbare school? Bij mij was in het eerste jaar van het HBO de organische oplosmiddelen kast zelfs grotendeels taboe

Reageer