Springen naar inhoud

corrosie in zout water

• Log in om te kunnen reageren

khuyghe

khuyghe

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2007 - 18:35

Besten,

Bespreek de corrosie in zout water.
Dit is een vraag waarmee ik worstel.

Het komt voor in een hoofdstuk waarin we purbaix diagrammas ed gezien hebben.
Verandert hier iets aan, of hoe moet je ermee omgaan?

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 juni 2007 - 20:22

corrosie waarvan? Plastic? Glas? Of toch metalen?

khuyghe

khuyghe

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2007 - 20:59

Ja, metalen

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2007 - 21:18

Je moet wel het een en ander weten over basischemie, zoals zuren, basen en zouten, pH en redoxreakties alvorens je aan corrosie van metalen kunt beginnen. Probeer ook eens wat te lezen in de amerikaanse web-site "Corrosion Docters" Die is redelijk leesbaar voor beginners. Maar, nogmaals, zonder de bovengenoemde basischemie kom je er niet.
Voor het Pourbaix-diagram heb je de wet van Nernst nodig en je loopt gauw vast op de paradox dat gewoon zout geen oxydator is maar toch in water de corrosie van staal versnelt. Overleg met je docent in welke volgorde je deze zaken zult gaan bestuderen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2007 - 11:48

Ik kan me voorstellen dat in zout water opeens ook complexvorming en geleiding een grotere rol gaan spelen.
Kun je hier wat mee?

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2007 - 20:40

Correctie: Bij controle zie ik dat de website Corrosiondoctors.com het gratis voorlichtende deel eruit gehaald heeft. Alleen de commerciele aanbiedingen staan er nog in. Ook de links die erin staan zijn commercieel en daar kun je niets meer van leren. Als het zo doorgaat met internet moet iedereen die wat wil leren weer terug naar de boeken! Want Wikipedia geeft wel wat informatie maar is niet als leerboek geschreven.

Antwoord: Het zout werkt deels als complexvormer met ijzer en verhindert zo de vorming van een beschermend oxyde. Maar ook deels via het verhogen van het geleidingsvermogen van het water en daarmee het verlagen van de inwendige weerstand van de z.g. corrosiecellen aan het ijzeroppervlak.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2007 - 20:11

Ja dat zeg ik :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures