[scheikunde] polyprotische zuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] polyprotische zuren

Hallo,

in de onderwerpslijst van het ingangsexamen kom ik polyprotische zuren tegen. Op Google heb ik niet echt bruikbare info gevonden.

Zijn dat meerwaardige zuren? vb. H2SO4

Als de dan de pH moet berekenen, moet je dan doen: pH = -log (czuur * iH)

Ik las ergens op internet dat je moet rekening houden met de dissociatiegraad α, hoe moet je dat dan doen?

Ik heb vier handboeken bij me, maar geen enkel handboek spreekt over polyprotische zuren.

Alvast bedankt

Berichten: 677

Re: [scheikunde] polyprotische zuren

Polyprotische zwakke zuren worden o.a. behandeld in Fundamentals of Analytical Chemistry 8th Ed. van Skoog, West, Holler en Crouch

Het komt er eigenlijk op neer dat je het gehele systeem wiskundig moet oplossen. Dit geeft je een stelsel van n+3 vergelijkingen, met evenveel onbekenden, waarbij n de graad van het zuur is (vb: 3 voor H3PO4)

Dit stelsel kan je oplossen tot een polynome vergelijking in [H+] van graad n+2

Het vinden van de wortel van deze vergelijking vergt numerieke methoden.

Een alternatief is het vereenvoudigen van de vergelijkingen van het stelsel totdat je nog een tweedegraadsvergelijking overhoudt, die dan gemakkelijk kan opgelost worden. Deze vereenvoudigingen komen altijd neer op het verwwarlozen vna bepaalde concentraties ten opzichte van andere, en veel grotere concentraties. Bij een zuur bijvoorbeeld is de [OH-] altijd verwaarloosbaar in de ladingsbalans

Berichten: 9

Re: [scheikunde] polyprotische zuren

Ik denk dat ik het ongeveer begrijp, maar wij moeten de dissociatie kennen van polyprotische zuren. Hoe moet je dat dan gaan uitleggen?

Alvast bedankt

Berichten: 677

Re: [scheikunde] polyprotische zuren

Als we als (simpel) voorbeeld H2SO4 nemen:

De dissociatie gaat altijd stap per stap; dus de eerste reactie is:

H2SO4 <=> H+ + HSO4-

De evenwichtsconstante is:

Ka1 = [H+].[HSO4-]/[H2SO4]

Dit is een sterk zuur, de pKa1 is ca. -3 {pKa = -log(Ka)}

Tweede reactie:

HSO4- <=> H+ + SO42-

Ka2 = [H+].[SO42-]/[HSO4-]

Dit is een redelijk sterk zuur; pKa2 = ca. 2

Voor andere polyprotische zuren is dit analoog: schrijf de reacties stap per stap, en schrijf telkens de uitdrukking van de evenwichtsconstante, de Ka.

Opeenvolgende Ka waarden van één polyprotisch zuur worden steeds kleiner.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] polyprotische zuren

Dank u, nu begrijp ik het tenminste

Reageer