Springen naar inhoud

radicalen

• Log in om te kunnen reageren

Broekhem

Broekhem

• >100 berichten
  • 102 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2007 - 10:17

Beste chemici,

Voor een opdracht wil ik radicalen meten, mijn vraag is dus hoe kan ik die het beste meten? Het betreft radicalen in hout.

Als iemand me kan helpen zou dat fijn zijn.

Alvast bedankt,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2007 - 13:25

Titrimetrisch met een zogenaamde "radicaalvanger". (Dat kan bv. een anti-oxidant zijn).

Ik weet niet of dit praktisch haalbaar is. Ik kan me geen manier voorstellen die je in 1-2-3 het gehalte vertelt.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 juni 2007 - 13:28

Beste chemici,

Voor een opdracht wil ik radicalen meten, mijn vraag is dus hoe kan ik die het beste meten? Het betreft radicalen in hout.

Alvast bedankt,

Radicalen zijn in het algemeen vrij kort levende verbindingen omdat ze erg reactief zijn. Welke radicalen zitten er in hout?

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2007 - 14:18

Heb je btw enig idee wat voor een voorbwerking je gaat gebruiken? Zijn het snippers, planken?

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2007 - 14:48

Titrimetrisch met een zogenaamde "radicaalvanger". (Dat kan bv. een anti-oxidant zijn).

Ik kwam zonet "tocoferol" tegen. (Vitamine D?) Dat zit in okkernoten, het is dus best mogelijk dat in je hout ook zoiets dergelijks zit, dan is het gehalte aan vrije radicalen quasi 0.

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2007 - 15:03

Lijkt mij idd ook erg lastig om te meten, ze zijn maar kort aanwezig doordat ze snel worden weggevangen. Echter kunnen ze in een korte tijd al veel schade aanrichten in biomoleculen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2007 - 16:31

De manier waarop radicalen vaak gemeten worden in biologische systemen is indirect. Buiten het feit dat ze zeer kort bestaan in een organisme is het ook nog eens een feit dat ze niet stabiel zijn gedurende een analyse, maw de analyse tijd van elk systeem is te lang. Door het resultaat van radicalen, bijvoorbeeld nitratie van tyrosine bij oxidative stress te meten kun je een gevoel krijgen voor de schaal waarop radicaal gedreven reacties plaats vinden. Direct meten lijkt mij echter een onbegonnen zaak.

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2007 - 17:31

Ik kwam zonet "tocoferol" tegen. (Vitamine D?) Dat zit in okkernoten, het is dus best mogelijk dat in je hout ook zoiets dergelijks zit, dan is het gehalte aan vrije radicalen quasi 0.

Tocoferol is een van de 2 vormen die behoren tot de vitamines E. Er zijn hiervan 4 isomeren: alfa-, beta-, gamma-, deltatocoferol.
De andere vorm is tocotrienol. Ook hiervan zijn er 4 isomeren.
Er zijn dus 8 isomeren voor vitamine E.

Vitamine D is calciferol. Er zijn 3 vitamines D: D1, D2 en D3. Bij de verschillende vormen komt er een voorvoegsel voor calciferol om aan te duiden over welke vorm je het hebt.

Broekhem

Broekhem

• >100 berichten
  • 102 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2007 - 10:11

Beste chemici,

Alvast bedankt,

Radicalen zijn in het algemeen vrij kort levende verbindingen omdat ze erg reactief zijn. Welke radicalen zitten er in hout?

In een artikel stond dat het om OH radicalen ging (OH*).

Broekhem

Broekhem

• >100 berichten
  • 102 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2007 - 10:13

Heb je btw enig idee wat voor een voorbwerking je gaat gebruiken? Zijn het snippers, planken?

Ja dat weet ik ook nog niet, ik denk dat het hout verpulverd moet worden. Maandag moet ik even op school kijken of ik er een boek over kan vinden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures