Vrije radicalen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Vrije radicalen

Ik ben op dit moment op school om een reactie te realiseren met H2O2 en ascorbinezuur. Als indicator om de oxidatie van de vrije radicalen aan te geven gebruik ik TMB.

Kan iemand mij helpen met de optredende reacties? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Vrije radicalen

De halfreactie van H2O2 kun je in de binas vinden. Die van vitamine C en TMB (tetramethylbenzidine) heb ik hier onder gegeven. Dan kun je zelf vast de optredende reacties opstellen. Of gaat het om de mechanismen van de oxidatie?

Afbeelding

Berichten: 11

Re: Vrije radicalen

Het gaat inderdaad om demechanismen van de oxidatie....Kan je me hier mee verder helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Vrije radicalen

De mechanismen van de oxidatie van vitamine C en TMB verlopen beiden stapsgewijs via single electron transfer. Waterstofperoxide splitst zich in twee hydroxylradicalen. Het hydroxylradicaal pakt een electron weg uit vitamine C of TMB waardoor deze radicaal kationen vormen. Het hydroxylradicaal wordt dan OH-. Het radicaal kation kan H+ uitstoten waardoor je een intermediar radicaal overhoudt. Deze single electron transfer kan nog een keer plaatsvinden waardoor je uiteindelijk de geoxideerde vorm van vitamine C of TMB overhoudt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Vrije radicalen

Een plaatje zegt meer dan een stukje tekst:

Afbeelding

Berichten: 11

Re: Vrije radicalen

Super bedankt, maar ik heb hem zelf al uitgewerkt... :)

Reageer