Springen naar inhoud

- - - - -

Eerste auto op perslucht!


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Daphje

    Daphje


  • >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 17:23

Ik las vanmorgen op de website van het rtlnieuws een berichtje over onze innovatieve buren.

Belgie gaat volgend jaar een auto op de markt brengen die rijdt op perslucht.
De druk in de luchttank is groter dan de luchtdruk in een duikfles.

Ik heb zonet nog even gezocht op de website maar kan de tekst niet meer terug vinden helaas.
Het kwam er op neer dat door elektriciteit en grote zuigers luchtdruk werd gewonnen om zo de auto voort te drijven. Een mooi alternatief
Ik ga nog even zoeken op het internet want dat bericht kan niet zo maar verdwenen zijn.
Als ik hem vind zal ik hem plaatsen
Groetjes Daphne

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Daphje

    Daphje


  • >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 17:26

België krijgt auto op perslucht

Een auto die niet op benzine, maar op perslucht rijdt moet vanaf volgend jaar te koop zijn in België. Dat meldt dagblad Het Nieuwsblad vrijdag.

De perslucht in de tank zit onder een druk van 300 bar en werkt in principe hetzelfde als een verbrandingsmotor. Het verschil is alleen dat er geen schadelijke stoffen, maar lucht uit de uitlaat komt.

Luchtduk
De luchtdruk in de fles is ongeveer anderhalf keer zo hoog als in een duikersfles. Hij drijft de zuigers van de motor aan. De auto is ontworpen door de Franse ingenieur Guy Nègre, die uit de wereld van de Formule 1 komt. Het goedkoopste model gaat nog geen 4000 euro kosten.

Opladen
Jan Peetermans heeft de licentie om de auto in België te gaan produceren. "Je kan de auto gewoon thuis, via het elektriciteitsnet opladen. Vergelijk dat systeem met dat van een boorhamer. Het systeem pompt de tanks onder druk.'' Peetermans schat dat met een gevulde tank zo'n 1000 kilometer kan worden gereden, "ook met een snelheid van 120 à 130 kilometer per uur!''. En bij pech kan een gewone garage al een heleboel mankementen repareren. Peetermans: ,,Buiten de motor is de wagen vrij traditioneel, met gewone remmen en banden.''

Kleine stadswagen
Al sinds 1991 wordt er gewerkt aan het ontwikkelen van de auto op perslucht. In Frankrijk rollen dit jaar de eerste testwagens van de band. België is eind 2008 aan de beurt. "We mikken eerst op de kleine stadswagen, maar zullen daarna uitbreiden tot grotere versies voor zo'n zeven personen. Maar ook een kleine bestelwagen is mogelijk.'' zegt Peetermans.

#3

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 17:39

dat is eens leuk voor ingenieurs om zich daar mee bezig te houden.
maar het lost geen problemen op, is redelijk overbodig, het zal dus niet doorbreken denk ik

ik ben wel geinteresseerd om een energieverhouding te zien tussen autos op luchtdruk en op waterstof gas (energie dat het kost om te produceren, en dat er vrij komt [per liter bvb] )

Veranderd door Kerckhof, 02 juli 2007 - 17:40


#4

DrQuico

    DrQuico


  • >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juli 2007 - 17:48

dat is eens leuk voor ingenieurs om zich daar mee bezig te houden.
maar het lost geen problemen op, is redelijk overbodig, het zal dus niet doorbreken denk ik

Het kan de lokale luchtverontreiniging (roet, fijnstof) in steden en andere drukke gebieden sterk verminderen. Dat lijkt me wel een oplossing voor een probleem, toch?

#5

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 17:50

daarvoor zijn autos op waterstofgas en batterijen ook al een oplossing.

#6

rappen-eddy

    rappen-eddy


  • >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 18:30

Het is een zéér mooi initiafief vind ik, maar in zekere maten wordt het energie probleem weer een beetje verschoven... energie in energie omzetten...

#7

Napoleon1981

    Napoleon1981


  • >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 18:52

Tja techniek uit het jaar 0 moet ik eerlijk gezegd bekennen. De motor zal wel wat op die van een stoom machine lijken, gewoon een zuiger die doormiddel van luchtdruk aangedreven wordt. Verder zul je een mega cylinder mee slepen die heel wat weegt (dik staal is nodig om een druk van 300bar te weerstaan). Of de auto ook nog 1000 km kan rijden waag ik te betwijvelen. Dat red je met een tank benzine niet eens, en ik denk dat een gas cylinder van dezelfde grootte heel wat minder energie kan opslaan/bevatten.

Veranderd door Napoleon1981, 02 juli 2007 - 18:54


#8

Daphje

    Daphje


  • >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 20:51

Het bericht wat ik gekopieerd heb komt van planet en geeft niet alle informatie. In het bericht van rtlnieuws stond ook dat de accu die deze auto heeft 6 uur nodig heeft om thuis op te laden. Maar daar hebben ze ook al iets op bedacht speciale oplaad stations waar het 3 minuten kost om de accu op te laden. Kosten 1.50 euro.

Ondanks dat er al andere methodes zijn om je auto te laten rijden ben ik blij dat ze weer wat nieuws hebben gevonden. Oke er moet nog steeds elektriciteit gebruikt worden. Maar wat is 3 minuten elektriciteit op de zovele liters brandstof die je nodig hebt om 1000 kilometer er op te rijden :)

Dit is weer een manier waardoor fossiele brantstoffen niet meer nodig zijn om een auto te laten rijden en die kant moeten we toch op [!]

Ik zal eens googlelen om te kijken als er al meer informatie over te verkrijgen is.
Ik hou jullie op de hoogte

groetjes daphne

#9

Daphje

    Daphje


  • >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 21:00

Dit vond ik op hier de link

Een bericht over een auto in frankrijk die al op perslucht rijd
Op de site staat ook nog een filmpje die uitlegd hoe de moter werkt. Ik heb deze niet bekeken want dat kan mijn pc niet aan :P

Hier het bericht

Twee Franse ingenieurs uit Nice hebben een bestelauto ontwikkeld die rijdt op geperste lucht. De auto, CityCat gedoopt, heeft een topsnelheid van 110 kilometer per uur en kan op een volle tank vierhonderd kilometer rijden. De motor op perslucht, is behalve voor de aandrijving van de auto"s ook geschikt voor de opwekking van elektriciteit. In hybride versie (perslucht gecombineerd met elektriciteit) heeft de auto een veel grotere actieradius.
Tegelijkertijd ontwikkelde een Australische ingenieur een nieuw soort motor op perslucht die met niet meer dan 6 kilo aanzienlijk kleiner en lichter is dan een reguliere motor. Deze persluchtmotor wordt nu nog alleen gebruikt voor trolleys op de groenteveiling in Melbourne.
Werking

De Franse motor is gebaseerd op de traditionele automotor, maar gebruikt in plaats van een ontploffinkje door benzine, gas of diesel, perslucht om de zuigers op en neer te laten gaan. Dit filmpje maakt de werking duidelijk:

Autofabrikant Tata Motors, met vier miljoen auto"s en een omzet van 5,5 miljard dollar marktleider in India, heeft zojuist een overeenkomst (pdf) gesloten met MDI. Samen gaan de twee partijen voor India schone auto"s bouwen door de persluchttechnologie toe te passen en verder te ontwikkelen.

MDI is een klein familiebedrijfje gevestigd in Carros, nabij het mediterrane Nice en wordt geleid door de gebroeders Guy en Cyril Nègre. De broers zetten zich al jaren in om goed toepasbare technologie te ontwikkelen die de ecologie spaart.

Groetjes Daphne

#10

rwwh

    rwwh


  • >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juli 2007 - 21:04

Ideaal gas?

1 m3 ideaal gas onder 300 bar kan zich uitzetten tot 300m3 gas bij 1 bar. De totale hoeveelheid energie die bij isotherme expansie vrijkomt is als ik het snel goed zie 4.5GJ, ongeveer equivalent aan 130 liter benzine. Dit zou bij gelijkblijvend rendement (20%?) betekenen dat de "brandstoftank" een ca. 7x zo grote inhoud nodig heeft.

Helaas is het rendement alleen leuk als je het gas bij het tanken ook isotherm kunt comprimeren. En dat lukt niet. Bij het comprimeren gaat praktisch schijnbaar 93% van de compressie-energie verloren als warmte. Het totale energierendement lijkt dus niet gunstig.

Veranderd door rwwh, 02 juli 2007 - 21:05


#11

Daphje

    Daphje


  • >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 21:11

Ideaal gas?

1 m3 ideaal gas onder 300 bar kan zich uitzetten tot 300m3 gas bij 1 bar. De totale hoeveelheid energie die bij isotherme expansie vrijkomt is als ik het snel goed zie 4.5GJ, ongeveer equivalent aan 130 liter benzine. Dit zou bij gelijkblijvend rendement (20%?) betekenen dat de "brandstoftank" een ca. 7x zo grote inhoud nodig heeft.

Helaas is het rendement alleen leuk als je het gas bij het tanken ook isotherm kunt comprimeren. En dat lukt niet. Bij het comprimeren gaat praktisch schijnbaar 93% van de compressie-energie verloren als warmte. Het totale energierendement lijkt dus niet gunstig.

Ik snap wat jeschrijft maar ik bergrijp de link niet naar de tekst er boven. Of is dit op zich zelf staand 8-[

groetjes Daphne

#12

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juli 2007 - 21:58

Die is op zichzelf staand: die legt uit in wat voor verhoudingen je moet gaan denken als je met een tank lucht evenveel energie wilt kijgen als een tank benzine.

#13

Daphje

    Daphje


  • >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 22:40

Dit is de site van MDIhier klikken

Dit bedrijf heeft d auto op perslucht geproduceerd.
Er wordt deels uit gelegd hoe de auto werkt. Er wordt voor zover ik kon lezen niets vermeld over de grootte van de tank.

Het viel mij wel op dat de auto`s licht zijn. Nog geen 900kg!

groetjes daphne

#14

Pink Panther

    Pink Panther


  • >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 22:44

Het is een zéér mooi initiafief vind ik, maar in zekere maten wordt het energie probleem weer een beetje verschoven... energie in energie omzetten...

dat zal altijd zo zijn he, om je te verplaatsen moet je nu eenmaal energie in energie omzetten. bij de benzine zit die energie nu eenmaal vervat in de molecule en komt vrij bij verbranding.


Ondanks dat er al andere methodes zijn om je auto te laten rijden ben ik blij dat ze weer wat nieuws hebben gevonden. Oke er moet nog steeds elektriciteit gebruikt worden. Maar wat is 3 minuten elektriciteit op de zovele liters brandstof die je nodig hebt om 1000 kilometer er op te rijden


er staat wel, dat opladen zes uur duurt! die drie minuten zijn aan speciale oplaadstations, waar er een waanzinnig veel hoger vermogen aan elektriciteit door dat stopcontact komt! trouwens je kan het totaal niet vergelijken vind ik, gezien jij niet weet hoeveel liters bezine er nodig zijn om die elektriciteit te maken! vergelijk geen peren met appelen zeiden ze altijd in het school.

#15

Daphje

    Daphje


  • >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2007 - 23:06

er staat wel, dat opladen zes uur duurt! die drie minuten zijn aan speciale oplaadstations, waar er een waanzinnig veel hoger vermogen aan elektriciteit door dat stopcontact komt! trouwens je kan het totaal niet vergelijken vind ik, gezien jij niet weet hoeveel liters bezine er nodig zijn om die elektriciteit te maken! vergelijk geen peren met appelen zeiden ze altijd in het school.

Daar heb je gelijk aan. Helemaal niet aangedacht.
Het enigste waar ik naar keek was het aantal liters benzine wat je nodig hebt om de zelfde afstand af tekunnen leggen als die met een volle tank perslucht.

Of tewel het maakt helemaal niets uit en wordt de benzine nog steeds in een hoog percentage verbruikt, alleen nu via een andere weg.

Off topic
"vergelijk geen peren met appelen zeiden ze altijd in het school."

Mij is geleerd dat het op school is, in plaast van in het school.
Let wel op je eigen fouten, als je iemand anders op de zijne wil wijzen :P

Groetjes daphne





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures