redox indicator

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3.145

redox indicator

Ik kan aan een paar gram van de redox indicator barium diphenylamine sulphonaat komen, maar voordat ik dit koop zou ik graag wat meer informatie hierover willen.

Hoe werkt zo'n redox indicator precies? Wordt deze stof geoxideerd/gereduceerd en daardoor krijg je een kleuromslag (een beetje vergelijkbaar met pH-indicatoren). Hie wordt bij redox indicatoren het omslagpunt vastgelegd (is daar net zo iets als voor pH-inidcatoren waarbij vast ligt bij welke pH ze omslaan)?

Ik las ook iets over dat deze redox indicator alleen werkt in aanwezigheid van ijzer-ionen, maar het verhaal was wel een beetje vaag. Als iemand ervaring met deze specifieke stof heeft, dan zou ik graag wat meer info willen.

De referenties op internet gaan ook altijd over oxidaties met dichromaat. Is deze redox indicator algemeen bruikbaar, of werkt het alleen voor oxidaties met dichromaat. In het laatste geval vind ik het al weer een stuk minder interessant. Deze stof is nogal duur (iets meer dan EUR 2 per gram), dus ik zou wel graag iets algemeen bruikbaars willen.

Berichten: 1.379

Re: redox indicator

Een redoxindicator werkt dus analoog aan een zuur-base indicator. Ikzelf heb wel eens met methyleenblauw als redoxindicator gewerkt. De bijzonderheden weet ik niet meer. Het was in een biologisch systeem.

Bij een redoxindicator hoort een potentiaal waarbij de kleur omslaat in een andere kleur. Je moet echter wel weten bij welke potentiaal je je omslag wilt hebben. Daar moet je dan je redoxindicator bij zoeken. Net als bij zuur/base titraties moet je dus op het omslagpunt letten.

Zoek eens wat informatie op in een ouderwets handboek voor Analytische Chemie waarin nog uitvoerig de potentiometrische titraties beschreven worden. Ik denk aan een boek van de auteur Kolthoff ( amerikaan van Nederlandse afkomst).
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer