Acrylaten op zinkplaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Acrylaten op zinkplaat

Hallo,

Al enige tijd is er in het kunstetsen een nieuwe aanpak aan de hand naar het werken met niet-toxische materialen.

Ik ben dan ook bezig met de overstap,maar ik heb bepaalde technische problemen.

Langs de gewone kanalen krijg ik geen voldoende antwoord op mijn vragen,daarom probeer ik het eens via deze weg.

Ik schets eerst de werkmethode:een zinken plaat wordt opgewreven,gepoetst en goed ontvet,daarop wordt een een dun laagje acrylgrond aangebracht,deze wordt uitgehard in een oven(10 min.50-60°C),in deze grond wordt een tekening aangebracht door middel van een krasnaald zodat het zink bloot komt te liggen en

daarna wordt deze plaat in een zuurbad geplaatst(kopersulfaat + keukenzout).

Waar het zink in contact komt met het zuur wordt dit uiteraard ingezuurd.

Probleem:Bijna onmiddelijk wordt de acryllaag opgelost en krijg ik wilde inzuring over de hele plaat,de hechting v/h acryl op het zink is heel goed,de laag komt niet los.

Kan iemand mij vertellen wat er eventueel de oorzaak is van dit euvel of misschien gaat dit helemaal niet samen Acrylaten en kopersulfaat +keukenzout.

Groetjes,berren

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Acrylaten op zinkplaat

Dit is absoluut niet mijn specialiteit, maar ik zou graag wat verduidelijking willen in je vraag:

De acryllaag lost bijna onmiddellijk op, maar toch zeg je dat de laag niet los komt en goed hecht. Hoe moet ik dat oplossen zien?

Edit: overigens welkom op dit mooie Forum !! :)

Berichten: 9

Re: Acrylaten op zinkplaat

Marjanne,

DE hechting op de plaat is prima,dus deze komt niet los in vellen,zoals bij het slecht ontvetten van de plaat welleens voorkomt,maar de acryllaag lost gewoon op,d.w.z zoals je melkpoeder in je koffie doet.

berren

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Acrylaten op zinkplaat

berren, ik kan je niet verder helpen. :oops:

De enige suggestie die bij me opkomt is: is 10 min. bij 50-60 ° genoeg om de verflaag uit te harden? Maar ik neem aan dat je dat al hebt overwogen.

Ik weet ook niet hoe acrylverf zich houdt onder invloed van kopersulfaat. Mag toch geen probleem zijn, lijkt me.

Ik verf elk jaar wel een deel van mijn (eigen) huis. Maar ik ben een fervent gebruikster van verf of basis van organische oplosmiddelen. 8-)

Wellicht weet iemand anders hier iets meer over dit onderwerp?

Berichten: 274

Re: Acrylaten op zinkplaat

En een verf op basis van een alkyd zou dat ook kunnen? Je hebt speciale 1-k anti corrosieve alkyd primers.

Misschien is dat te proberen?

Berichten: 1.379

Re: Acrylaten op zinkplaat

Ik verbaas me over deze werkwijze. Vroeger werd er op scholen wel een zink-ets gemaakt via een paraffinelaag op een zinkplaat. Na het inkrassen van een tekening werd er ge-etst met een zuur ( zwavelzuur of zoutzuur) en dan kon de paraffinelaag gemakkelijk verwijderd worden.

In Uw werkwijze wordt er koper afgescheiden tijdens de reaktie. Is dat de bedoeling van de ets? Ik denk dat daarbij nogal wat krachten optreden die Uw systeem kapot maken.

Waarom etst U niet met zwavelzuur of zoutzuur?

Koper heeft altijd wat moeite met de kiemvorming. Vooral op zink of aluminium. Er komen vaak maar weinig kiemen die groot willen uitgroeien. En dat kan destructief zijn voor Uw polyacrylaatlaag.

Als het etsen met zwavelzuur U te langzaam gaat kunt U het eventueel katalyseren met een druppeltje van een platinachlorideoplossing of te wel een oplossing van chloroplatinazuur.

Een andere manier van etsen gaat met een ferrichlorideoplosing. Dat doet men bij een koperets. Bij een zinkets is het eventeel ook te proberen. Voorzichtig ultrasoon roeren helpt bij het losmaken van de gasbellen uit de ets. Maar Uw afdeklaag moet natuurlijk wel blijven zitten.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 9

Re: Acrylaten op zinkplaat

bedankt voor de mooie reactie,maar het is wel de bedoeling om alles zo niet-toxisch mogelijk te houden.

Daar zink,gezuurd in kopersulfaat,geen giftige gassen afgeeft had ik graag met dit zuur kunnen verderwerken.

Bij gebruik v/d tradionele afdekvernissen is er inderdaad geen probleem,maar deze moeten dan,achteraf weer verwijderd worden met solventen,wat terrug voor gezondheidsproblemen kan zorgen.

Indien zou blijken dat zoutzuur of zwavelzuur geen giftige dampen afgeeft dan zou ik het wel overwegen om dit te gebruiken.

Het probleem heeft volgens mij enkel te maken met de acrylaatlaag,want als ik b.v.de zinkplaat afdek met wasco mag ik deze plaat uren in het kopersulfaat plaatsen zonder dat er problemen optreden.

Zou het misschien te maken kunnen hebben met de elektrische isolatie v/d plaat

(vooraan de wasco en achteraan wordt deze afgedekt met tape)ten opzichte v/h zuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Acrylaten op zinkplaat

Electrische isolatie speelt hier geen rol.

Ik begrijp dat je wilt afzien van het gebruik van solventen, vanwege de dampen die daarvan afkomen.

Hoe haal je de acryllaag van het zink af, na het etsen?

hzeil stelt een tweetal alternatieven voor voor het etsen:

Zoutzuur (zoutzuur bestaat uit het gas waterstofchloride, dat is opgelost in water) kan zuurruikend gas afstaan.

Zwavelzuur doet dit niet: het is niet vluchtig. Bovendien is zwavelzuur, mits je het netjes afvoert, niet schadelijk voor het milieu (zoutzuur is dat overigens ook niet).

Bij kopersulfaat heb je, hoe dan ook, te maken met een zwaar metaal (koper).

Beide zuren (zwavelzuur en zoutzuur) geven wel een beetje gasontwikkeling tijdens het etsen. Dit is waterstofgas. Het kan in kleine hoeveelheden geen enkel kwaad (bij grotere hoeveelheden wel een beetje oppassen met vuur).

Bij gebruik van paraffine als afdekmiddel is zoiets als terpentine of wasbenzine al geschikt om de laag te verwijderen. Bij alkydverf heb je wellicht al zwaardere middelen nodig, als die goed is opgedroogd.

Zelf zie ik geen bezwaar in het gebruik van een beetje terpentine, maar goed: de vraag is hoever je wilt gaan in het vermijden van schadelijke stoffen.

Berichten: 9

Re: Acrylaten op zinkplaat

De acryllaag wordt weggehaald met het product'MISTROL',een industrieel reinigingsprodukt,wat niet schadelijk zou zijn.

hzeil stelt ook voor om eventueel een druppeltje chloroplatinazuur in het zwavelzuurbad te voegen.Is dit dan niet schadelijk?

Is zwavelzuur en chloroplatinazuur vlot verkrijgbaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Acrylaten op zinkplaat

Het leuke van dat zwavelzuur is nog het volgende: je kan het meer dan 1 keer gebruiken als je steeds een beetje toevoegt aan de oplossing. Je krijgt dan wel een steeds hogere concentratie aan zinksulfaat.

Berichten: 9

Re: Acrylaten op zinkplaat

belangrijk bij het inzuren van etsen,is ook dat het zuur recht naar beneden

zuurt,zodat ook de dunste lijn mooi ingezuurd wordt en zal zich bij het inzuren geen oxides neerzetten op de geëtste lijnen?Maar als ik de ingredienten vind ,ga ik volgende week zeker experimenteren met dit zuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Acrylaten op zinkplaat

berren schreef: hzeil stelt ook voor om eventueel een druppeltje chloroplatinazuur in het zwavelzuurbad te voegen.Is dit dan niet schadelijk?

Is zwavelzuur en chloroplatinazuur vlot verkrijgbaar?
Zwavelzuur is vrij makkelijk verkrijgbaar. Ik kan je niet zo zeggen waar, maar als je op dit forum wat zoekt dan vind je wel suggesties.

Platinumchloride is duur (platina he...). Hzeil gaf aan dat je dit knt gebruiken als de etsing met zwavelzuur te lang duurt naar je zin. Verplicht is het niet. Het enige wat het doet is de etsing versnellen.

Reageer