concentratie vereiste bij lood dat oplost in HNO3

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

concentratie vereiste bij lood dat oplost in HNO3

Ik heb net 40% HNO3 gekocht van bij de drogist.

Toen ik er lood in wou oplossen ging dat amper of toch zeer traag ook al had ik hier gelezen dat dat de beste manier was om lood op te lossen.

Is 40% te weinig?

Koper lostte er heel mooi in op. (ben nog altijd onder de indruk. :lol: )

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: concentratie vereiste bij lood dat oplost in HNO3

Loodoxide zit volgens mij goed vast itt koperoxide ;)

Berichten: 1.379

Re: concentratie vereiste bij lood dat oplost in HNO3

Met mechanisch vastzitten van een oxyde heeft de oplossnelheid niet te maken. De oplossnelheid heeft betrekking op chemische reaktiekinetiek. In dit geval moet je het zien als een soort passivering van het lood door een PbO2 - laagje Dat komt omdat salpeterzuur een oxyderend zuur is. Maar kies je voor zwavelzuur of zoutzuur dan krijg je ook blokkades, door moeilijk oplosbare zouten, resp sulfaten en chlorides.

De enige manier waarop het vlot zou kunnen gaan is met azijnzuur. Vroeger maakte men langs deze weg uit het metaal het pigment loodwit. Echter niet door onder te dompelen maar door het laten reageren van loodplaten met vochtige azijnzuurdamp. De precieze omstandigheden ken ik echter niet.

Het verschil met koper is dus dat CuO geen beschermende passieve huid kan vormen

en PbO2 wel. Bescherming door passiviteit betekent: Vorming van een oxyde dat heel moeilijk doorlaatbaar is voor ionen maar wel wat beter voor electronen.

Zoek eens wat op in oude literatuur over de bereiding van loodwit. Maar pas op; alle loodverbindingen moeten via chemisch afval worden afgevoerd.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3.145

Re: concentratie vereiste bij lood dat oplost in HNO3

Ik heb zelf loodnitraat gemaakt door lood op te lossen in salpeterzuur en dat ging echt als een tierelier. Ik zou dat lood even licht met een schuurpapiertje behandelen (echt maar heel licht schuren hoor, anders krijg je te veel giftig afval), even afspoelen om stof en andere rommel weg te krijgen en dan in dat salpeterzuur doen. Licht verwarmen en dan moet ie wel gaan. Het gaat behoorlijk heftig, doe deze reactie BESLIST BUITEN.

Ook belangrijk: Doe over de beker waarin de reactie plaats vindt losjes een papieren zakdoekje. Er komen behalve de bruine NOx dampen ook kleine druppeltjes salpeterzuur mee, met daarin opgelost loodnitraat. Voor dat laatste ben ik veel banger dan voor de NOx en HNO3. Lood(II) is nl. zeer giftig en het werkt cumulatief. Omdat loodnitraat een vaste stof is, zal het ook in huis blijven zitten (in stof, op de vloer, etc.). De HNO3 en NOx zijn binnen no-time verdwenen, de lood blijft. Dus, buiten werken en een papieren zakdoekje om de kleine druppeltjes in op te vangen.

Berichten: 2.337

Re: concentratie vereiste bij lood dat oplost in HNO3

Ok bedankt dit had ik nodig. :)

Berichten: 3.145

Re: concentratie vereiste bij lood dat oplost in HNO3

Oh ja, ik moet nog toevoegen, dat ik hagel lood gebruikt heb voor een luchtbuks. Ieder stukje weegt voor zover ik me kan herinneren 0,3 gram, daar heb ik 20 stuks van opgelost, in totaal heb ik nu ruim 6 gram loodnitraat.

Berichten: 2.337

Re: concentratie vereiste bij lood dat oplost in HNO3

hagellood is dat dat dat men ook gebruikt aan vislijnen of is dat zelf geen lood?

Berichten: 3.145

Re: concentratie vereiste bij lood dat oplost in HNO3

Tegenwoordig heb je ook allerlei loodvervangers. Als je echt redelijk zuiver lood zoekt, dan moet je daar wel op letten.

Reageer