Springen naar inhoud

Chemische reacties

• Log in om te kunnen reageren

kareljan

kareljan

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2007 - 11:08

Hallo!

weet iemand of er software of een link bestaat om reactievergelijkingen op te lossen?
- bv als (een simpel voorbeeld :P ) Fe+O2 --> .... ?

Bedankt!
Kareljan

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2007 - 12:34

Wat valt er op te lossen bij de oxydatie van ijzer? Gaat het je om de reaktievergelijking en het reaktieprodukt?
En bij welke temperatuur moet ik mij dat voorstellen? Er is een groot verschil tussen de oxydaties bij lage en bij hoge temperatuur.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2007 - 12:44

Kareljan, jouw vraag is niet duidelijk. Er spelen twee dingen bij het bepalen van reactievergelijkingen:
1) Wat zijn de ingangsstoffen en wat zijn de produkten?
2) De feitelijke oplossing van de vergelijking, zodat er behoud van massa en lading is, voor alle elementen.

Voor stap (1) bestaat geen software. Dat is juist het vakgebied van de chemie en hier is constant onderzoek naar nieuwe reacties.

Stap (2), hoewel soms lastig uit te voeren met de hand, is in principe triviaal en is met redelijk basale lineaire algebra op te lossen in een computerprogramma. Dat heb ik dus gedaan.

Om even terug te komen op jouw voorbeeld:

Fe + O2 --> ???

We hebben ijzer en zuurstof als ingangsprodukten. Wat er uit komt, dat is nou precies het vakgebied van de chemie. Wat komt er uit? Dat hangt inderdaad af van de reactiecondities als temperatuur, verdeling van het metaal, etc.

Stel dat nu bepaald is dat er in jouw situatie Fe2O3 uit komt, dan ga je vervolgens stap (2) in:

a Fe + b O2 ---> c Fe2O3

Het probleem is nu zoeken van een a, b, c zodanig dat de vergelijking klopt voor alle elementen. Dat is een proces dat je eenvoudig kunt automatiseren. De oplossing is dan a = 4, b = 3, c = 2.

De uitdaging in de chemie zit dus in het uitvoeren van stap (1), het bepalen wat er ontstaat onder welke omstandigheden.

Voor stap (2) moet je maar eens kijken op mijn website:

http://woelen.scheik...emeq/index.html

conget_CF

conget_CF

• >25 berichten
  • 61 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2007 - 20:29

Kareljan, antwoord is nee. Er zijn zoveel reacties in de wereld, dat men niet alle reactie in een software kunt stoppen. Als je alleen de index van de stoffen wilt weten is er wel, maar ik denk dat je beter met de hand kan doen.

kareljan

kareljan

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2007 - 13:55

okť bedankt voor de reacties allesinds :)
prettig weekend!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures