Springen naar inhoud

NMR interpreteren

• Log in om te kunnen reageren

niekverw

niekverw

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2007 - 21:10

dag, ik heb in berlijn 3maand onderzoeksproject gedaan, hier heb ik onder andere een stofje geisoleerd uit een plant extract (arct. lappa). Ik heb een sterk vermoeden dat het om een flavonoid gaat, maar weet niet welke. Ik heb er een NMR van. Alleen ik kan er niet zoveel wijs uit worden met mijn NMR kennis, behalve dat er volgens mij 2 aromatische ringen in zitten (tussen 6 en 8?)... Mischien kan iemand mij helpen.

Het heeft een UV-absorptie bij 280nm, helaas verder nog niets, ik moet nog een MS krijgen.

Zou het kunnen dat het Kaempferol is?Geplaatste afbeelding

hier is de NMR:
Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2007 - 02:25

Teken hem eens in chemdraw en laat die je spectrum voorspellen. Welke pieken zijn hier van je solvent? Kun je hem even intergreren voor ons en vertellen hoeveel protons iedere piek weergeeft? Kun je het splitting patroon er bij zetten? Ik vind het nu een beetje onduidelijk.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2007 - 07:49

De integralen en opsplitsingen kun je toch gewoon zien Napoleon1981? Overigens verdient het wel aanbeveling om verschillende pieken niet als 1 geheel te integreren (pieken bij 4.88 en 4.61 ppm), maar gewoon apart

Je hebt de verkeerde piek als waterpiek aangewezen. In methanol-d4 zit de waterpiek bij 4.88 ppm.

Je hebt dan dus een piek bij 9.53, die is waarschijnlijk van een aldehyde en integreert voor 1 proton.
De twee doubletten in het aromatisch gebied integreren ieder ook voor 1 proton en splitsen elkaar op. Ze zitten dus op 3 bindingen van elkaar vandaan (AB-patroon)
Dan heb je nog het singlet bij 4.61 ppm. Deze integreert voor 2 protonen en kan goed van een hydroxymethyl groep komen.

Al met al kom ik op hydroxymethylfurfural. Je ziet zelfs kleine hoeveelheden zitten van het acetaal wat hydroxymethylfurfural met methanol-d4 vormt (bij 6.3 ppm en 5.5 ppm). Dit vormt zich in je NMR-buisje

niekverw

niekverw

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2007 - 09:01

wauw ok heel erg bedankt!

niekverw

niekverw

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2007 - 18:09

is het ook mogelijk dat het myricetin is? de prof denkt dat namelijk... en dat is toch heel wat anders dan hydroxymethylfurfural..

Geplaatste afbeelding

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 juli 2007 - 23:34

Lijkt mij niet. In je NMR splitsen de protonen in het aromatische gebied elkaar op. In de struktuur van myricetin kan dit niet. Je hebt 2 x 2 equivalente aromatische protonen die elkaar niet opsplitsen.

Heb je geen andere analyse, MS of zo?

jorgensw

jorgensw

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2007 - 21:36

Hoezo niet?

Via het aromatische systeem kun je toch opsplitsingen krijgen tot wel 4 a 5 bindingen afstand? Of zit ik hier fout?

Veranderd door jorgensw, 31 juli 2007 - 21:36

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 juli 2007 - 23:30

Ik zie dat ik een foutje heb gemaakt in mijn vorige post. De aromatische protonen aan de linker-ring zijn niet equivalent en kunnen elkaar inderdaad opsplitsen.

Op basis van de NMR denk ik nog steeds dat het om hydroxymethylfurfural draait en niet om myricetin.

Bij myricetin verwacht je een signaal (1 H) bij laag veld (hoge ppm) voor de enolisch OH (de precieze positie hiervan kan nogal wisselen). Hiernaast verwacht je nog een singlet (2 H's) voor de protonen aan de rechter aromaatring. Tenslotte verwacht je nog twee signalen voor de protonen aan de linker aromaatring (ieder 1 H). Deze kunnen elkaar via een 4-bandskoppeling opsplitsen. Een meta-splitsing in aromaatringen ligt in de orde-grootte van 1-3 Hz.

Het aantal en type signalen welke je verwacht voor myricetin vind je ook terug in je spectrum. Ook de koppelingsconstante van de twee doubletten (3.4 Hz) is daarvoor niet bijzonder vreemd. Maar:
-De twee doubletten liggen 0.8 ppm uit elkaar. Dit verwacht je niet voor twee protonen die zich in een erg gelijkwaardige positie aan de aromaatring bevinden.
-Het singlet (2 H's) bij 4.61 ppm ligt bij een veel te hoog veld voor aromatische protonen (ook al zitten er 3 zuigende OH-groepen aan).
-De signalen van de linker aromatische ring liggen ver bij die van de rechter vandaan (> 2ppm). Je zou ze veel dichter bij elkaar in de buurt verwachten.

De verklaring van het spectrum met hydroxymethylfurfural had ik in mijn eerdere post al gegeven. Hier vind je een echt spectrum van hydroxymethylfurfural, weliswaar in chloroform maar de gelijkenis is erg groot.

Ik heb een NMR voorspelling (Chemdraw 8) uitgevoerd en daarbij zie je het volgende:
Geplaatste afbeelding
Een dergelijke simulatie zit er meestal wel iets naast, maar zeker niet bijna 2 ppm.

Ten slotte geeft de aanwezigheid van de signalen bij 6.3 ppm en 5.5 ppm een extra aanwijzing dat het om hydroxymethylfurfural draait. Het aldehyde reageert met de methanol-d4 en vormt een acetaal:
Geplaatste afbeelding
De bij het product gegeven chemical shift waardes komen uit een NMR voorspelling.

Al met al ben ik er nog steeds stellig van overtuigt dat je spectrum die van hydroxymethylfurfural is (of van een zeer gelijkende verbinding), maar zeker niet van myricetin. Je zou jezelf uitsluitsel kunnen geven door een MS of 13C-NMR op te nemen van de verbinding.

Veranderd door DrQuico, 31 juli 2007 - 23:56

niekverw

niekverw

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2007 - 14:27

wow dat is uitgebreid zeg!, dankjewel!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures