Bloem inpakken in hars

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Bloem inpakken in hars

Hallo,

Ik ben geen echt chemie-figuur, maar toch is mij de suggestie gedaan om hier mijn vraag te posten (kijkt naar Jorim :D )

Volgens dit forum ben ik een Spam-Bot want mij aanmelden ging niet echt goed, maar dankzij Jorim kan ik nu dus toch mijn vraag posten *grijns*

Komt ie:

Voor een speciaal iemand die ik ken, wilde ik de bloem van een Passieflora in epoxyhars gieten.

Zo gezegd zo gedaan, maar dit ging op z'n zachtst gezegd helemaal mis.

Resultaat was een bruine brij met luchtbelletjes in een kneiterhard omhulsel.

Dus ok, het hard worden was goed gegaan!

Maar nadeel van 2 componenten epoxy-hars is dat het ongelooflijk heet word tijdens het uithardings proces, en dat was dus funest voor de bloem.

(ben zelf werkzaam in de scheepsbouw, dus weet wel van af van die stoffen die er gebruikt worden)

Nu is mijn vraag dus, of iemand van jullie een stof, of liever meerdere stoffen weten waarin het mogelijk is om een bloem te conserveren.

En wel op zo'n manier dat de bloem decoratief kan worden neergezet. (dus hard is)

Plus waar die stoffen te verkrijgen zijn. :)

Mijn dank is bij voorbaat groot !

Peace ;)

Re: Bloem inpakken in hars

Kan de volgende link je misschien verder helpen, een boekje "Insluiten in giethars"

Auteur : Katharina Zechlin

http://www.booktrader.nl/book_detail.php?b=256240&id=265772

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Bloem inpakken in hars

Probeer eens een hobby winkel zoals Pipo's bijvoorbeeld.

Berichten: 52

Re: Bloem inpakken in hars

Ingieten gaat beter met polyesterhars, op internet wordt Giethars GTS gepromoot. O.a. verkrijgbaar bij Polymat in Workum (ook actief in jachtbouw, maar geen aluminium maar polyester)

Berichten: 2.746

Re: Bloem inpakken in hars

ik heb ook eens problemen gehad met de hitte:

ik wilde een handvat maken voor iets, en wel perfect volgens de vorm van mijn hand.

ik deed latex handschoenen aan en nam het handvat dat bestond uit glasvezel en nog vloeibare hars vast, na een tijdje werd het wel heel warm, en dan heb ik gewoon mijn hand met hars en toestanden in een emmer water geplonst, en dat viel dan wel mee. en het water had geen nadelig effect op de hars.

dus je kan misschien zo te werk gaan: een fijn laagje op je bloem leggen (bloem doppen in hars, en dan laten afdruipen en koelen (luch of water). en dan laagje per laagje verderdoen?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Bloem inpakken in hars

In PMMA kun je bijna alles ingieten. Perspex, plexiglas, acrylaat dus.

Berichten: 274

Re: Bloem inpakken in hars

Misschien op zoek gaan naar een ander B-component als verharder?

De bruine kleur komt zoals je al aangaf door de temperatuur die te hoog is geweest. Die kleur kan je voorkomen door de mal waar je de bloem en hars in giet te koelen als de temperatuur oploopt.

Hierdoor verloopt het verhardingsproces wel langzamer maar bied het meer kans op succes. Een andere verharder is ook een optie, hier zijn er diverse van, ook die geen temperatuur stijging tot gevolg hebben.

Berichten: 161

Re: Bloem inpakken in hars

Heerlijk spul, kunsthars, gezellig vooral als je te veel verharder toevoegt; dat spul kan dan heel lekker gaan roken en zelfs branden!

Ik kan mij alleen maar volledig bij Labstuff aansluiten; bezoek een goede hobbywinkel, er zijn goede heldere gietharsen te vinden daar.

Of ga even naar Vos chemie en kijk onder hobby bij gietstukken.

Berichten: 2

Re: Bloem inpakken in hars

Dank jullie wel voor alle suggesties !!!

dat ten eerste.

Ten tweede heb ik na jullie suggesties hier en vooral daar wat achtergrond informatie opgezocht.

En hetgene wat ik dus duidelijk moet vinden is Giethars GTS.

Hierin kun je vooral organische dingen ingieten en na uitharding is en blijft deze hars compleet transparant.

Zoals Bernhard aangaf is Polymat in Workum 1 van de bedrijven die dit doen, en ik heb een paar emails verstuurd die ze WEL gelezen hebben, maar waar geen enkele reactie op is gekomen.

Nu heb ik vakantie en ik denk dat ik volgende week ofzo even naar hun toe ga.

Of ik moet op een andere manier aan Giethars GTS te zien komen, maar dit heb ik nog niet gevonden :)

In ieder geval hartstikke bedankt dat jullie allemaal mee hebben zitten denken :)

Peace!

Reageer