Puntje bij kristalwater

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Puntje bij kristalwater

Weet iemand wat de correcte notatie is voor het puntje in kristalwater?

Bijvoorbeeld (blauw) kopersulfaat: CuSO4.5H2O.

Moet het puntje een 'gewoon' puntje (.) zijn? Of een puntje op halve regelhoogte?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Puntje bij kristalwater

Ik ken het als een wiskundige 'dot' --> · en niet --> .
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 385

Re: Puntje bij kristalwater

Bij ons op school wordt het aangeleerd als een laag puntje. Zo staat het ook in de BINAS. Dus wat is het nu officieel?

Re: Puntje bij kristalwater

Bij ons op school wordt het aangeleerd als een laag puntje. Zo staat het ook in de BINAS. Dus wat is het nu officieel?
Weet je toevallig een tabelnummer (en druk) van Binas? Ik heb ook even snel gekeken in een oude versie, maar daar vond ik niet meteen... (of ik heb er overheen gekeken). Ik vertrouw Binas namelijk best wel in het 'correct noteren'.

Berichten: 516

Re: Puntje bij kristalwater

Vaak wordt het in drukwerken als een . gezet. eerder uit makkelijkheidsoverweging. uiteindelijk is het ook niet fout denk ik. evenmin dat de · fout is. ik denk dat je beide gewoon door elkaar mag gebruiken, als je tenminste in hetzelfde werkstuk, dezelfde notatie gebruikt.

(mijn persoonlijke voorkeur gaat echter uit naar het wiskundige teken · )

Berichten: 3.145

Re: Puntje bij kristalwater

Het zal allebei wel mogen. Eerlijk gezegd kan het me ook niet zo boeien. Er komen allerlei notaties voor, zo heb je ook wel CuSO4,5H2O en CuSO4+5H2O, vooral in wat oudere literatuur. Die notatie met die + vind ik niet zo geweldig, omdat dat onduidelijk is in reactievergelijkingen. In reactievergelijkingen kom je het zelfde fenomeen met = vs. ---> tegen. Soms zie je zaken als

2H2 + O2 = 2H2O,

waar ik zelf zou schrijven:

2H2 + O2 ---> 2H2O.

Dit laatste zie je zelfs wel in nieuwere literatuur en ook nog wel eens op websites.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Puntje bij kristalwater

Het zal allebei wel mogen. Eerlijk gezegd kan het me ook niet zo boeien.
Heb je wel een punt, Wilco... belangrijkste is natuurlijk dat je aangeeft dat het kristalwater is, en hoe je dat doet is van ondergeschikt belang.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: Puntje bij kristalwater

Heb je wel een punt, Wilco... belangrijkste is natuurlijk dat je aangeeft dat het kristalwater is, en hoe je dat doet is van ondergeschikt belang.
Uiteraard moet je aangeven dat het om kristalwater gaat, en ook steeds op dezelfde manier in een verslag/werkstuk. Maar daar moeten vast afspraken over bestaan... Voorlopig hou ik het op een '\cdot'...

Berichten: 385

Re: Puntje bij kristalwater

Die BINAS met puntjes van mij is een vijfde druk. Ik zag CuSO4.5H2O staan in tabel 65b, wat over de kleuren van chemicalien gaat.

Reageer