reacties met Na2S2O5

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

reacties met Na2S2O5

weet iemand enkele leuke reacties om pracktisch uittevoeren met deze stof.

Ik dacht dat dit een sterke oxidator was dus redoxreacties? :lol:


Berichten: 2.337

Re: reacties met Na2S2O5

Ahja dom van mij natriumsulfiet is een sterke reductor dus als SO2 uit de oplossing gaat van Na2S2O5 blijft dat over. bedankt voor de hulp. nog even een vraagje als ik de redox uitvoer met NaClO zou er dan chloor gevormt worden?

Berichten: 3.145

Re: reacties met Na2S2O5

Er kan inderdaad chloor worden gevormd met NaOCl, echter alleen als je overmaat hiervan hebt. Bij voldoende sulfiet (of metabisulfiet) zal alles worden omgezet naar chloride.

Metabisulfiet is wel leuk om gasvorming SO2 mee te maken. Voeg eens wat toe aan geconcentreerd zwavelzuur (pakweg 80% zuur of zo). Dan bruist de SO2 er uit.

Als je nou ook H2S kunt maken en dan die twee gassen bij elkaar brengt, dan zie je een leuke reactie, er ontstaat nl. zwavel en water. In dat geval werkt SO2 inderdaad als oxidator!

Met zwaveldioxide en jodide kun je ook een leuke reactie uitvoeren. Hiervoor is het voldoende om een (bi)sulfiet-oplossing aan te zuren, zodat er vrij SO2 ontstaat (geur!) en voeg hier dan wat jodide aan toe. Er ontstaat dan een diepgeel complex, [I.nSO2]-, met n tussen 1 en 4, afhankelijk van concentratie en zuurgraad. Dit laatste is een zeer onbekende reactie, terwijl het toch kan worden gedaan met heel gewone reagentia:

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/...fite/index.html

Voor mij voldoende reden om daar een webpagina aan te wijden ;) .

Berichten: 2.337

Re: reacties met Na2S2O5

Daar ga ik volgend jaar mij studie voor school over maken denk ik :lol:

Zou ik dijood uit Iso-betadine kunnen halen? 8-[ 8-) Waarschijnlijk niet maar dan doe ik die proef wel eens op school daar staat stuff genoeg.

Reageer