[scheikunde] Neerslagreacties en redoxreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Neerslagreacties en redoxreacties

Ik heb hier een paar oefeningen van een huistaak waarvan ik niet echt zeker ben van de oplossing,

ik heb ook geen BINAS...

1) Kaliumjodide + looddinitraatoplossing (waarom oplossing??)



dus volgens mij is dit in symbolen:

KI + PbNO3 ---> KNO3 + PbI2

waarbij PbI2 geel is

Ik twijfel wel erg over dit, en weet eigelijk niet hoe je zulke reacties goed oplost

:cry:

2) Aluminiumtrichloride + kaliumhydroxideoplossing

oplossing volgens mij: AlOH3 + ClK

zal wel niet kloppen zeker en welke neerslag wordt er gevorm?

3) dikaliumsulfide+ waterstofnitraatoplossing

oplossing: K2 NO3 +SH2

4) natriumhydroxide + triwaterstoffosfaatoplossing

Na3 PO4 + OH4

grandioos fout natuurlijk

5) Diwaterstofsulfide wordtin een oplossing van kopersulfaat geleid

deze snap ik al helemaal niet

Wil iemand mij eens uitleggen hoe je hieraan begint, want het lukt echt niet :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Neerslagreacties en redoxreacties

Welkom op het Chemieforum!

Dat ziet er toch nog niet heel erg slecht uit hoor. Het is het gemakkelijkst om met de neerslagtabel uit binas (tabel 45A?) te werken, maar er zijn ook wel een aantal algemene regeltjes die je kunt gebruiken. Hiermee kun je de vraagstukken ook goed oplossen.

1. De meeste nitraat (NO3-) zouten zijn oplosbaar

2. De meeste Na+, K+, and NH4+ zouten zijn oplosbaar

3. De meeste chloride zouten zijn oplosbaar. Uitzonderingen hierop zijn AgCl, PbCl2, and Hg2Cl2.

4. De meeste sulfaat zouten zijn oplosbaar. Uitzonderingen hierop zijn BaSO4, PbSO4, and CaSO4.

5. De meeste hydroxide zouten zijn matig oplosbaar. De belangrijke oplosbare hydroxide zouten zijn NaOH, KOH and Ca(OH)2 (matig oplosbaar).

6. De meeste sullfide (S2-), carbonaat (CO32-) and fosfaat (PO43-) zouten zijn slecht/matig oplosbaar.

Wanneer je neeslagreacties opschrijft is het belangrijk om goed aan te geven welke ionen nog in oplossing zijn (aq) en welke een neerslag (s) vormen. Ook moet je goed op de stoichiometrie (verhoudingen) letten. Wanneer je alle zouten en ionen vóór de pijl goed hebt opgeschreven is het gemakkelijk om te bekijken welke combinaties van kationen met anionen eventueel een neerslag kunnen vormen.

-Bij je eerste opgave krijg je wanneer je vast KI toevoegt aan een lood(II)nitraat oplossing:

2 KI(s) + Pb2+aq + 2 NO3-aq -> PbI2(s) + 2 K+aq + 2 NO3-aq

-Bij opgave 2 kun je er inderdaad van uitgaan dat Al(OH)3 een neerslag vormt. De chemie van aluminium hydroxydes ligt in de praktijk iets ingewikkelder, maar dat hoef je allemaal nog niet te weten.

-Bij opgave 3 heb je het sulfide (S2-) gebruikt in plaats van het sulfaat (SO42-)

-Opgave 4 gaat inderdaad fout. Hier ligt het in de verhoudingen. Je moet 3 equivalenten natriumhydroxide laten reageren met 1 equivalent fosforzuur

-Bij de laatste opgave leid je diwaterstofsulfide (H2S(g)) door een oplossing van koper(II)sulfaat (Cu2+aq + SO42-aq)

Kom je hiermee al een stukje verder?

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Neerslagreacties en redoxreacties

Kaliumjodide + looddinitraatoplossing

looddinitraat bestaat niet, de telwoorden di, tri etc worden nooit gebruikt bij zouten. Veel ionen hebben maar 1 "soort" lading, van ionen die meerdere mogelijkheden hebben word het weergegeven m.b.v. romeinse cijfers bijvoorbeeld: ijzer(II)oxide, FeO of ijzer(III)oxide, Fe2O3

Persoonlijk zeg ik altijd begin met het oplossen (indien mogelijk) van alle zouten

KI(s) --> K+(aq) + I-(aq)

de ionen in de andere oplossing zijn Pb2+ en NO3-

Bekijk welke ionen aanwezig zijn en ofdat ze goed, matig of slecht oplosbaar zijn.

De ionen die nu aanwezig zijn, zijn: K+ & I- & Pb2+ & NO3-

Hiervan lossen K+ & NO3- altijd goed op.

De enigste vraag is nu ofdat er een neerslag kan ontstaan van het zout loodjodide, loodjodide is een slechtoplosbaar zout dus ja.

De neeslagreactie ziet er als volgt uit:

Pb2+(aq) + 2 I-(aq) --> PbI2(s)

Wat we dus als eindresultaat over houden is:

K+(aq) & NO3-(aq) & PbI2(s)

Een tip voor als je geen BINAS of iets dergelijks bij de hand hebt is dat alle Natrium, Kalium en nitraat zouten altijd goed oplosbaar zijn (enkele uitzonderingen daar gelaten).

Ik zou zeggen probeer het nu verder zelf, en een BINAS of het bijhorende tabel zou denk ik toch wel handig voor je zijn.

als je wat zoekt kom je vast ergens wel een link tegen

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Neerslagreacties en redoxreacties

In opgave 3 is er sprake van een zuur-basereactie.

HNO3 is namelijk een sterk zuur in waterig milieu (deprotoneert volledig in waterig milieu), terwijl het sulfaat-ion zwak basisch reageert.

Wat gebeurt er als het sulfaat-ion een proton opneemt?

Denk eraan dat je niet meer ionen opschrijft dan nodig.

Als je een neerslag maakt met kaliumjodide-oplossing en lood(II)nitraat-oplossing, hoef je alleen het lood(II)- en het jodide-ion in de reactie te zetten.

Voeg je vast kaliumjodide toe aan een oplossing van lood(II)nitraat, dan vindt er slechts een wisseling van kalium- en lood(II)-ionen plaats.

Dit is trouwens een rare manier om een neerslagreactie uit te voeren, want er ontstaat neerslag op de vaste stof die net is toegevoegd.

Daardoor zal er van die vaste stof weinig oplossen (en bovendien langzaam) om ionen aan te bieden die weer neergeslagen kunnen worden.

Een goede neerslagreactie vindt altijd plaats met 2 oplossingen.

Bij opgave 4 is er sprake van een zuur-basereactie.

Als je goed oplet zie je dat H3PO4 3 H+'jes (protonen) kan geven, en NaOH er 1 kan opnemen.

Bij een dergelijke reactie vormt zich water...

H2S is een gas, dat aardig goed oplost in water.

Hierbij gedraagt het zich zuur (kan protonen afstaan), namelijk:

H2S (aq) + H2O (l) <--> H3O+ (aq) + HS- (aq).

En, vervolgens:

HS- (aq) + H2O (l) <--> ...

Zie je hier een ion ontstaan dat misschien een neerslag kan geven met Cu2+?

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Neerslagreacties en redoxreacties

5 Bedankt allemaal!!

nu snap ik het...

ik ben nu bezig met redoxreacties, dit denk ik dat ik wel beter kan..

maar toch eventjes de opgaven vermelden, voor de zekerheid

1) P4 + 5O2 ----> 2 P2 O5



2) CuO + H2 -----> Cu + H2 0

3) ZnO + Mg ------> MgO + Zn (twijfelgeval)

4) CO2 +H2 O ------> CO + H2 O2 weer twijfel

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde] Neerslagreacties en redoxreacties

die laatste is zeker niet juist. er wordt H2CO3 gevormd

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Neerslagreacties en redoxreacties

Nog een vraag, en het is een moeilijke,

in het laboratorium bereiden we dichloor door oxidatie van waterstofchloride met mangaandioxide dat hierbij wordt gereduceerd tot mangaandichloride. Stel de redoxreactie op...

dus ... ik snap er niets van... want je hebt 5 stoffen in plaats van 3 a 4 ??

pfff hoe begin je hieraan?

:oops: ik weet het, ik weet niet veel

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Neerslagreacties en redoxreacties

en nog iets,,, in een beker bevindt zich een oplossing van een onbekend zout. Voeg je er een Kaliumjodide oplossing aan toe dan ontstaat er een gele neerslag. Voeg je er een dinatriumsulfide oplossing aan toe dan ontstaat er zwarte neerslag. Welk metaalion is aanwezig in het opgeloste zout. Schrijf je redenering neer...

dus mijn vraag is voeg je bij je zout kaliumjodide toe, en bij gele neerslag nog eens dinatriumsulfide, of voeg je die dinatriumsulfide bij je kaliumjodide, en herhaal je dus gewoon de opgave???

verwarrende vraag niet? 8-[

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Neerslagreacties en redoxreacties

de onbekende stof is volgens mij lood maar wat bedoelen ze met het opgeloste zout en het metaalion?

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Neerslagreacties en redoxreacties

Je weet de reactanten en producten, dus:

...MnO2 + ...Cl- + ... --> ...Mn2+ + ...

Je oplossing bevat een kation (positief ion) dat met jodide een geel, en met sulfide een zwart neerslag geeft.

Dit ion is misschien een eindje terug in dit topic al ter sprake geweest...

Ik zie nu je laatste post en die is niet helemaal goed.

Lood is namelijk een metaal.

Denk aan ladingen!

Reageer