Polymerisatie styreen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 316

Polymerisatie styreen

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over de emulsiepolymerisatie van styreen. Ik moet weten hoe de reactiesnelheid afhangt van de temperatuur en wat voor problemen er kunnen ontstaan als de reactiewarmte niet wordt afgevoerd. Ik heb al op verschillende plaatsen gezocht, maar heb nergens iets zinnigs over kunnen vinden.

Help alsjeblieft :oops:

EDIT: Kan iemand mij ook iets vertellen over de dubbellaag? Wat is de functie hiervan en wat heeft het met de stabiliteit van een latex te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Polymerisatie styreen

Ik ken deze reactie niet specifiek, maar misschien kun je zo ook wel bedenken wat er gebeurt als je de reactiewarmte niet afvoert. Moet je de reactie bij een bepaalde temperatuur uitvoeren?

Berichten: 316

Re: Polymerisatie styreen

Ik denk het niet.

Omdat het een exotherme reactie is zal het niet veel uit maken bij wat voor temperatuur je begint, maar het zal wel uitmaken voor de reactiesnelheid als je de temperatuur niet afvoert, zoveel heb ik er wel van begrepen.

(Rp = (gemkp · gemn · gemCM,p · N) / Nav)

waarbij:

Rp = polymerisatiesnelheid

kp = reactiesnelheidsconstante

n = aantal radicalen per polymeerdeeltje

CM,p = concentratie can het monomeer in het polymeerdeeltje

Nav = Avogadro's getal

Is het soms zo dat als de temperatuur oploopt dat de reactiesnelheids constante toeneemt en dat dus de polymerisatiesnelheid afneemt??? 8-[

Volgens mij zie ik licht Afbeelding

Berichten: 1.379

Re: Polymerisatie styreen

Een emulsie is een colloidaal systeem van kleine druppeltjes vloeistof in een andere vloeistof. Deze vloeistoffen kunnen niet met elkaar mengen.

Door de aanwezigheid van een electrochemische dubbellaag stoten die kleine druppeltjes elkaar af en komt het niet tot coalescentie. Je moet dit zien als een electrostatische afstoting die de emulsie stabiliseert.

Ik neem aan dat U denkt aan een emulsie van styreendruppeltjes in een waterige electroliet. De dubbellaag wordt gevormd uit de ionen van de electroliet.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 316

Re: Polymerisatie styreen

Dus als een de dubbellaag de electronegativiteit van de polymeerdeeltjes opheft is het stabiel.

Gevolg:

Je kan de dubbellaag gebruiken om te zorgen dat de temperatuur en de hoeveelheid zeep niet aangepast hoeven te worden om de latex stabiel te houden...

KLOPT DIT? :oops:

EDIT: Je mag me ook wel jij zeggen hoor... Ik ben nog maar 15 :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Polymerisatie styreen

Even afgezien van de emulsie, waar hzeil je prima mee helpt. En hij weet daar wel veel van.

De meeste reacties gaan 2-3x zo snel als de temperatuur 10 graden toeeemt. Wat zou er gebeuren als je de warmte niet afvoert, en de reactie nog sneller gaat lopen?

Berichten: 316

Re: Polymerisatie styreen

:P )

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Polymerisatie styreen

Inderdaad: dan loopt de reactie nogal uit de hand. En als de condities sterk veranderen heb je kans dat er ook andere reacties gaan verlopen. En dus krijg je niet het product dat je wilde hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Polymerisatie styreen

De warmte waarmee je start is niet van belang. Het verloop van je polimerisatie wordt bepaald door de initiators die je gebruikt. Deze zullen beide op een andere temperatuur werken. Zo werkt BPO bij 90 graden en een andere misschien bij 120 graden waardoor je een temperatuurprogramma doorloopt. (1e belang van de temperatuur is dus de werking van je initiator)

Wat betreft het afvoeren van de reactie warmte, wanneer je de temperatuur niet netjes constant kan houden krijg je een wegloop reactie. Een soort van ketting reactie die resulteert in een grote klomp aan elkaar geplakt polystyreen wat dus niet meer bruikbaar is.

Je reactie snelheid is dus nouw gebonden aan temperatuur maar ook aan de initiator, de hoeveelheid initiator die je gebruikt.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is neergezet. Geef even aan als ik het wat netter moet verwoorden.

Berichten: 316

Re: Polymerisatie styreen

Bedankt mensen voor de hulp!!! :P

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Polymerisatie styreen

Wat bedoel je met die dubbellaag? Ik ken deze term niet bij de polymerisatie van styreen.

Berichten: 316

Re: Polymerisatie styreen

Het geld niet zo zeer voor de polymerisatie van styreen specifiek... (zie eerste post)

Het gaat over de stabiliteit van een latex, maar wat heeft het er precies mee te maken?

Berichten: 1.379

Re: Polymerisatie styreen

Bij colloidale oplossingen speelt de stabiliteit altijd een grote rol. Als een fles melk zuur wordt is de colloidale eiwitoplossing niet meer stabiel en vlokt het eiwit (caseine) uit.

Bij een colloidale oplossing speelt de lading van de ionen in oplossing een grote rol.

Zoek eens wat op onder het trefwoord lyotrope reeksen.

Verder: Rondom ieder deeltje in een colloidale latex oplossing bevindt zich dus een stabiliserende diffuse laag ionen waarin geen electroneutraliteit heerst. Er is bijvoorbeeld een overmaat aan + ionen en een ondermaat aan - ionen. Daardoor stoten de deeltjes elkaar af.

De totale positieve lading rondom een deeltje wordt gecompenseerd door een gelijke, maar tegengestelde ( dus negatieve) lading in het latexdeeltje.

Dit geheel noemt men een electrische dubbellaag, of, beter: dubbele electrische laag.

Als je dit goed leest zie je dat hier eigenlijk een condensator wordt beschreven. De beide platen zijn dan de diffuse ionenlaag en het deeltje zelf. Als dielectricum functioneert het water. Maar de waterdipolen zijn rondom het deeltje vrij sterk georienteerd door de daar heersende electrische veldsterkte en dat maakt dat de dielectrische constante daar veel lager is dan in normaal water.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Polymerisatie styreen

Kijk nou weet ik gelijk ook wat dubbellaag is, had al zoiets gevonden maar wist niet zeker of het verwant was. Snijd het mes tenminste nog eens aan twee kanten.

Berichten: 316

Re: Polymerisatie styreen

Dank jullie allemaal wel voor de hulp!

Ksnaphet nou to waar ik t ongeveer moet snappen.

Reageer