Springen naar inhoud

Droge stof bepalen

• Log in om te kunnen reageren

hunker

hunker

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2007 - 10:05

Ik ben op zoek na een bepaling van de droge stof voor champignons.

Ik weet nog van toen ik op school zat, toen ik stage liep bij bavaria. Dat ze daar een oven hadden die een hele hoge tempratuur haalde (durf niet meer precies te zeggen hoeveel, maar dacht iets van 800 graden celcius).Daar deeed ik de droge stof van het slib van het afvalwater bepalen.
Hier heb ik wel een oven (broedstoof) tot mijn beschikking die ongeveer 250 graden celcius kan halen.
Weet iemand als ik in deze oven de droge stof kan gaan bepalen van de champignon?? En of het resultaat dan betrouwbaar zal zijn???

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juli 2007 - 11:37

Bij 800 C bepaal je niet de droge stof, maar de som van de droge stof en de organische stof... Behalve het verdampen van het water verbrandt ook alle organisch materiaal.

Ook 250 C is veel te hoog.
Gebruikelijk is de droge stof te bepalen bij 105 C. Eventueel mag 75 C of 40 C ook, maar het duurt dan veel langer om tot constante droogmassa te komen.

Labstuff

Labstuff

• >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2007 - 11:39

Marjanne was me net voor...

Champions bestaan voor een groot deel uit water, een oven tot 120 graden zou dus voldoende moeten zijn. Maar er is ook een nauwkeurige weegschaal nodig.

hunker

hunker

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2007 - 11:47

Dus als ik het goed begrijp, kan ik mijn stoof het beste op +/- 120 graden celcius zetten. Maar dan gaat het toch heel lang duren voordat ik een constant gewicht heb, er zit heel veel water in de champignons...
Kan ik dat dan het beste de hele dag en nacht laten staan? En dan s`morgens-vroeg de droge stof bepalen? (als dan inmiddels al het vocht is verdwenen is).
Zou een weegschaal die twee decimalen achter de komma heeft (dus op honderste van grammen), nauwkeurig genoeg zijn?
Of heb ik toch echt een analytische balans nodig??

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2007 - 12:10

die weegschaal klinkt goed, ik kan me niet voorstellen dat je je proef preciezer zou uitvoeren.
en je verwarmtijd zal wel wat korter zijn, enkele uren ofzo.

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2007 - 13:45

snij de champignon ook analytisch (zonder stukjes te verliezen) in kleinere stukjes, zodat het contactoppervlak met de lucht groter is en het water sneller kan verdampen.

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2007 - 14:16

Het kan verstandig zijn om eerst een aantal uren te drogen bij 60 įC, daarna drogen bij 105 įC.
Je hebt daar wel een oven bij nodig met een ventilator om de lucht te circuleren.

De 60 įC is nodig om eventueel insluiting van water te voorkomen waardoor je veel langer moet drogen bij 105 įC.

Als je van plan bent om een nacht te drogen dan kun je best zo'n 6 uur drogen bij 60 įC, daarna naar 105 įC tot constant gewicht.
Bij champignons weet ik niet hoe lang dat gaat duren. Wij drogen bv brood op deze wijze en hebben dan 'smorgens al resultaat zonder nog een keer terugwegen (droger als droog gaat niet).
Je zou het best wat testjes kunnen doen. Hoelang moet je drogen tot constant gewicht. En niet altijd onbelangrijk, wat gebeurt er met mijn monster als ik (te lang) droog?

succes

hunker

hunker

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2007 - 15:21

Hartstikke bedankt allemaal voor de snelle reacties. Door jullie informatie ben ik toch een heel eind op de goede weg. Thanks.

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2007 - 15:29

snij de champignon ook analytisch (zonder stukjes te verliezen) in kleinere stukjes...

Beter is om de champignon eerst te versnijden, dan te homogeniseren en dan pas een bepaalde hoeveelheid af te wegen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juli 2007 - 16:56

Zou een weegschaal die twee decimalen achter de komma heeft (dus op honderste van grammen), nauwkeurig genoeg zijn?
Of heb ik toch echt een analytische balans nodig??

Ik denk niet dat je met een balans op twee decimalen (decimalen van gram, neem ik aan???) weg komt als je ťťn champignon inzet voor je bepaling.

Je zult er een aantal moeten nemen. Ter oriŽntatie: bij grondmonsters zetten wij 20 g in (voor een balans op 2 decimalen van gram).

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 18 juli 2007 - 19:58

De vraag welke balans je moet gebruiken hangt af van de hoeveelheid droge stof die je overhoudt en de gewenste nauwkeurigheid. Ik heb droge stof gewogen op een balans met 1 decimaal maar ook op een balans met 5 decimalen.

hunker

hunker

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2007 - 09:45

Ik zal ongeveer 80-100 gram gaan inwegen (zijn ongeveer 3 a 4 champignons), dan houd je ongeveer een droge stof over van +/- 10 gram. Voor mijn gevoel is een balans die dan op honderste van grammen nauwkeurig is, goed genoeg.

Maar het beste is dus eerst te gaan snijden, daarna homogenizeren, en dan pas gaan afwegen, en dan in de oven zetten.
Maar kan ik dan ook de champignons TE LANG in de oven houden? Zo ja, verbrand er dan uiteindelijk iets uit de champignon??

Wanneer de champignon uit de oven komt, ligt er ook bruine aanslag op het schoteltje, moet ik deze bruine aanslag ook mee nemen in het droge stof gehalte?
(na alle reacties gelezen te hebben, heb ik wel een te hoge tempratuur gepakt, mijn oven heeft op 150 graden gestaan!)
Of moet ik puur de champignon alleen pakken, en daarmee de droge stof gaan bepalen?

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2007 - 10:18

.....Wanneer de champignon uit de oven komt, ligt er ook bruine aanslag op het schoteltje, moet ik deze bruine aanslag ook mee nemen in het droge stof gehalte?.......

Ik denk dat je moet kijken of dit geen "stroperige" stof is of een vloeistof. Anders lijkt het me wel iets wat je mee moet nemen.

hunker

hunker

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2007 - 10:29

Het is wel een soort strooperige aanslag (wel een beetje vloeibaar dus, plakkerig!!)
Ik ga vandaag of morgen weer wat inzetten, maar dan op een tempratuur van 105 graden celcius, startend met 60 graden celcius. (gesneden in plakjes)
Kijken of het een aanemelijk verschil geeft ten opzichte van de 150 graden celcius.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures