Springen naar inhoud

De vliegen van tegenwoordig

• Log in om te kunnen reageren

Daphje

Daphje

• >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2007 - 19:39

Het is weer zomer en vooral met de warme dagen stijgd de vliegen populatie in huis in een rap tempo. Nou waren ze eerst nog niet zo erg. Oke ze gaan op je eten zitten en laten leuke bruine poepvlekjes achter maarja. Maar tegenwoordig prikken/bijten deze beesten ook nog. Erg vervelend het lijkt wel of er een blinde mug op je gaat zitten maar het is een kleine huisvlieg. Wat is dat met die beesten zijn ze geevolueerd of komen de huisvliegen van tegenwoordig uit een ander land?
Het meest irritante is nog wel dat ik er allergies voor ben. Als ik er door geprikt wordt krijg ik een leuk butje zo groot als een muggenbult die vreselijk jeukt.

Waar komen de huisvliegen van tegenwoordig vandaan????
[8>]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 18 juli 2007 - 19:54

Ik ben bang dat je huisvliegen geen huisvliegen zijn maar leden van de familie daas.
Je reageert op het speeksel wat de daas in je huid spuit als hij je bijt en dat veroorzaakt de bult en de jeuk. De heftigheid van de reactie hangt van je gevoeligheid af en heeft niets te doen met allergie..

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juli 2007 - 20:30

Zie ook dazen op wikipedia

Daphje

Daphje

• >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2007 - 21:25

Ik ben bang dat je huisvliegen geen huisvliegen zijn maar leden van de familie daas.
Je reageert op het speeksel wat de daas in je huid spuit als hij je bijt en dat veroorzaakt de bult en de jeuk. De heftigheid van de reactie hangt van je gevoeligheid af en heeft niets te doen met allergie..

Het zijn geen daazen dat weet ik zeker. Die beesten vliegen hier ook rond in verschillende maten.
Ik denk dat het ook te maken heeft waar je woont (stad platteland)
Ik woon op het platteland en hier komen zowiezo al meer insecten voor dan in de stad.
Misschien dat deze vliegen uit een ander land komen net zoals de verschillende teken en wespen die tegenwoordig in Nederland voor komen. Voor een paar jaar terug hadden we er nog geen last van deze vliegen.
Misschien dat er iets te vinden valt via google ik zal eens kijken
Groetjes daphne

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 18 juli 2007 - 21:50

Probeer deze link eens

http://www.nederland...nlsr&id=i000005

diverse dazen (synoniem steekvlieg) met foto's.
Ze worden nogal eens verwart met horzels.
Huisvliegen steken niet dus die is het zeker niet.

jana_CF

jana_CF

• >250 berichten
  • 264 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2007 - 11:32

Volgens mij is het de stal-of steekvlieg, Stomoxys calcitrans. Die komt algemeen voor op het platteland, en lijkt erg op de gewone huisvlieg, met als verschil dat hij steekt. Het zijn inderdaad pijnlijke steken, meestal zuigt de vlieg bloed bij runderen en paarden, maar hij durft het ook wel eens te doen bij mensen.
Erg irritant die beesten!

Vliegen zijn overigens niet zo ongevaarlijk als over het algemeen aangenomen wordt. Ze zijn de voornaamste oorzaak van bedorven voedsel: als er even een vlieg opgezeten heeft, is het beter om voedsel weg te gooien dan om het terug in de koelkast te zetten. Ze zitten overal op, ook graag op uitwerpselen ed, als ze dan erna op je bord komen zitten brengen ze natuurlijk vanalles mee aan hun behaarde pootjes :eusa_sick:

Daphje

Daphje

• >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2007 - 21:04

Volgens mij is het de stal-of steekvlieg, Stomoxys calcitrans. Die komt algemeen voor op het platteland, en lijkt erg op de gewone huisvlieg, met als verschil dat hij steekt. Het zijn inderdaad pijnlijke steken, meestal zuigt de vlieg bloed bij runderen en paarden, maar hij durft het ook wel eens te doen bij mensen.
Erg irritant die beesten!

Vliegen zijn overigens niet zo ongevaarlijk als over het algemeen aangenomen wordt. Ze zijn de voornaamste oorzaak van bedorven voedsel: als er even een vlieg opgezeten heeft, is het beter om voedsel weg te gooien dan om het terug in de koelkast te zetten. Ze zitten overal op, ook graag op uitwerpselen ed, als ze dan erna op je bord komen zitten brengen ze natuurlijk vanalles mee aan hun behaarde pootjes :eusa_sick:

Ik denk ook dat het een stal vlieg is. We zijn hier omringd door dieren(mijn eigen schuld hoor :D ).Dit niet alleen buitenshuis maar ook binnen. Ik heb in huis een gigantisch konijnenhok staan. 1m hoog bij 1m breed en 4m lang. Deze trekt bij de zomerse dag veel vliegen aan. Omdat dagelijks nu de ramen open staan kunnen deze beesten makkelijk naar binnen. Toen ik een foto had gezien op het internet heb in een vlieg bij mij in huis verstikt met een spray om hem te vergelijken.
Met een vergrootglas kon je goed zien dat het de zelfde vlieg moest wezen. Misterie opgelost. Geen huisvlieg maar een stalvlieg.

Gelukkig komen ze nu veel minder in huis voor. We hebben een paar apperraatjes gekocht die een hoge frequentie uitzenden. Hierdoor is de insecten populatie flink gedaald in ons huis. Niet alleen vliegen maar ook muggen zijn nu minder aanwezig.
Gelukkig

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures