molaire oplossing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

molaire oplossing

hallo daar, ik heb een urgente vraag, WIE HELPT MIJ?! :P ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: molaire oplossing

Beste Dr. Duckie, welkom op dit mooie forum.

Ik begrijp niet veel van je vragen. 8-[
stel, je hebt een 4%- molaire oplossing van een stof en de molaire massa van die stof is 56,11 gram/mol. je moet dit in 1 liter water oplossen, hoe moet je dit dan aanpakken?
Als ik je goed begrijp heb je een oplossing van 4 % en die moet je oplossen in 1 L water. Nou, neem 1 liter water en gooi die oplossing erbij...

Of bedoel je misschien dat je een stof hebt met molmassa 56,11 en dat je daarvan 1 L van een 4 %-oplossing moet maken?

Maar wat versta je onder 4%-molaire oplossing? 4 % op basis van mol/mol?
En wat als je in 1 liter water 4% van een vaste stof moet oplossen,
Wat bedoel je nu? Je hebt een vaste stof en je moet er 4 % van oplossen?

De vaste stof wegen zou ik zeggen. Dan 4 % van die massa berekenen, die hoeveelheid afwegen en oplossen in 1 L water.

Of moet je misschien 1 L van een 4%-oplossing maken?

Kortom: je moet, denk ik, je vragen iets duidelijker verwoorden.

;)

Berichten: 4

Re: molaire oplossing

haha, jullie hebben gelijk :twisted:

ik zal proberen mijn vraag wat duidelijker te formuleren :D

Okay, hier gaat ie dan: ik zou een 4% molaire oplossing van KOH (molaire massa: 56,11 g/mol)) willen mixen/mengen met 1 liter water.

de totale hoeveelheid KOH is onbekend. Ik begrijp niet helemaal wat ze met die 4% bedoelen, ik dacht aan 4 mol per liter?

nouja, ik hoop dat het nu wat minder vaag is allemaal Afbeelding

groeten,

dr duckie Afbeelding

Berichten: 4

Re: molaire oplossing

mhm, nu ik het nog een keertje doorlees zijn de vragen vrijwel identiek 8-[ 8-[

ik kreeg de vraag in het engels, ik zal em citeren:

"We would like you to mix a 4% molair solution of KOH with water (1L).

het lijkt of ze er hierbij vanuit gaan dat je al een 4% oplossing KOH hebt... Maar stel dat je die nog niet hebt, hoe maak je dan zo'n oplossing?

Wat fijn trouwens dat jullie zo snel antwoorden :) heel handig voor wanneer 'je in absolute nood bent over sukkelige vraagjes van dr duckie. 8-[

au revoir

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: molaire oplossing

Nou zo snel gaat het niet altijd, zeker niet in de vakantietijd... (ik moet ook weleens werken van mijn baas... :oops: )

´We would like you to mix´ betekent iets als: ´we willen dat je maakt´. Dus je moet een 4 % molaire oplossing van KOH in water maken (1 liter oplossing).

Nu is mij nog niet duidelijk wat precies bedoeld wordt met ´4% molar solution´. Ik denk dat ze bedoelen: 4 % van het totaal aantal mol stof is KOH.

Nu weegt 1 mol water 18 g, 1 mol KOH = 56,1 g.

Ik ga er vanuit dat de dichtheid van de 4% molar solution 1 is, dus 1 L is gelijk aan 1000 g.

Als we het aantal mol water gelijkstellen aan MW en het aantal mol KOH aan MK, dan weten we:

1) 18MW + 56,1MK = 1000

2) MK = 0,04 (MK + MW)

Kun je hieruit komen?

Vergeet daarna niet het aantal mol water en KOH te vermenigvuldigen met de molmassa van elk om het totaal aantal gram te krijgen.

Reageer