breken van polymeer op moleculair vlak

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

breken van polymeer op moleculair vlak

Ik vroeg me af wat er gebeurt als bijvoorbeeld pvc breekt.

Breekt dit dan geen binding maar breekt (scheurt) dit dan tussen de bindingen? Het is toch onmogelijk dat er radicalen onstaan? 8-[ of dat er een waterstofatoom aan het uiteinde komt. 8-)

Berichten: 2.337

Re: breken van polymeer op moleculair vlak

Of breek je dan gewoon de Van der Waals krachten tussen de slierten polymeer?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: breken van polymeer op moleculair vlak

Oppervlakken zijn rare dingen.

Als het zomaar mogelijk zou zijn om Vanderwaals-interacties alleen te breken, zou het materiaal altijd zacht zijn. Dit is wat er gebeurt als je een plastic zakje in een richting uitrekt. Daardoor wordt het polymeer steeds sterker in die richting.

Uiteindelijk breek je echt bindingen. Als daarbij radicalen of ladingen ontstaan, zullen ook wel nieuwe bindingen aan het oppervlak ontstaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: breken van polymeer op moleculair vlak

Bedoel je met breken het breken met je handen?

Berichten: 677

Re: breken van polymeer op moleculair vlak

Bedoel je met breken het breken met je handen?
Allicht niet. Het breken van colalente bindingen gebeurt in polymeerchemie vaker dan je zou denken.

Bij de productie van rubber bijvoorbeeld, is het zo dat het moleculair gewicht van de rubber die in latex zit te groot is om te verwerken. Deze rubber wordt in een dubbelschroefs extruder zeer intens gekneed, waardoor er lokaal zeer hoge temperaturen ontstaan, en er voldoende energie is om covalente bindingen te breken. De resulterende radicalen ondergaan een aantal reacties waardoor ze gestabiliseerd worden. Het uiteindelijke resultaat is dat het moleculair gewicht van rubber fors verminderd is, waardoor de verdere verwerking kan gebeuren: vormgeving en vilkanisering.

Een ander voorbeeld is de productie van (goedkope) blokcopolymeren. Een kunststof wordt in een extruder intens gekneed in aanwezigheid van het tweede monomeer. Wanneer ketens breken heb je kortere ketens met aan het uiteinde een radicaal waaraan de tweede soort monomeer addeert in een radicalire polymerisatie

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: breken van polymeer op moleculair vlak

Ja dat snap ik, maar het was mij niet uit de vraag duidelijk welke van de twee hij bedoelde. Vandaar de vraag.

Berichten: 2.337

Re: breken van polymeer op moleculair vlak

eigenlijk bedoel ik dat wel maar dat wat jooken zij was ook interessant :)

(ik dacht dat mijn scheur tussen haakjes duidelijk genoeg was blijkbaar niet :)

bedankt voor antwoord :)

Reageer