Springen naar inhoud

[scheikunde] protocol spectrofotometrische bepaling van Chroom

• Log in om te kunnen reageren

cel-en genbiotechnologie

cel-en genbiotechnologie

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2007 - 13:15

hoi,

ik ben al enige tijd op zoek naar een GEDETAILLEERD protocol voor de spectrofotometrische bepaling van chroom(VI) in waterstalen (aanmaak reagentia, werkwijze, enz.) Ik zoek eveneens naar informatie voor de aanmaak van een standaardreeks.
Eventueel een voorbeeldanalyse (met concrete resultaten).

ik heb al wat info rond protocols gevonden, maar die zijn nooit gedetailleerd genoeg en een voorbeeldanalyse vind ik al helemaal niet.

indien iemand mij hierover een goede link kan geven of me op weg helpen zou ik daar enorm dankbaar voor zijn. :P

alvast bedankt :)

Veranderd door cel-en genbiotechnologie, 31 juli 2007 - 13:16

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 juli 2007 - 16:52

Hier is een Belgische norm: klik.
Deze norm maakt echter gebruik van ionchromatografie om storende elementen te verwijderen. Ik kan me voorstellen dat je die niet hebt.

NEN-normen zijn er ook: NEN-ISO 11083 en NEN-EN-ISO 18412. Maar deze zullen iets kosten bij aanschaf.

cel-en genbiotechnologie

cel-en genbiotechnologie

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2007 - 09:56

Inderdaad, dit is hier niet echt van toepassing, dus heb ik daar niet zoveel aan.

maar toch bedankt voor je reactie ;)

tjiddles

tjiddles

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2007 - 13:30

Water
fotometrische bepaling van het gehalte aan chroom(VI)

reagentia:
indicator is difenylcarbazide
geeft een roodviolet gekleurde verbindig. extinctie te meten op 540nm
los 250mg 1,5-difenylcarbazide (symetrisch) op in 50 ml aceton.
bewaar bij 4graden en opnieuw aanmaken als er verkleuring optreedt

zwavelzuur (6mol/l)

NaOH opl. (6mol/l)

actieve kool

standaard chroomopl. +- 0,1 mg/l (los 187 mg kaliumdichrommat op in water voeg 5 ml zwavelzuur (6mol/l) toe en vul aan tot een liter.

verdunde std opl. 05ug/l (bovenstaande opl. verdunnen)

maak een standaard reeks in de concentratie die je wilt hebben. ik weet niet wat je verwacht dus dat moet je zelf uitvinden.

voorbehandeling:

breng het analysemonster met NaOH opl tot pH +- 12
schud het daarna met actieve kool.
zuur daarna aan tot ongeveer pH 1
en doe een afgemeten hoeveelheid in een maatkolf van 50 ml NIET AANVULLEN!!!!!!!

voeg vlak voor je gaat meten 5 tot 15 minuten 2 ml difenylcarbazide opl. toe en vul aan tot 50,0ml

doe dit ook voor de blanco

(voor de standaard oplossingen extra 5 ml zwavelzuuroplossing toevoegen dan aanvullen)

meet bij extinctie 540nm en gebruik 50 mm cuvetten

ik weet zeker dat we het hier gewoon met standaard wegwerp cuvetjes doen dus dat kan ook.

berekening
conc chroom(VI) = ( conc chroom gevonden met kalibratie grafiek*1000)/volume in bewerking genomen monster.

ik hoop dat je zo een beetje verder komt. zie niet stuur ff een meeltjje en ik kijk wel wat ik voor je kan doen.

mazelen :)

PS. misschien is het handig om eerst een indicatieve test te doen. gewoon NaOH actieve kool zwavelzuur en indicator erbij even wachten en dan kun je meestal al zien welke richting je resultaat opgaat. geen kleur is over het algemeen geen chroom VI) scheelt een hoop moeite

Veranderd door tjiddles, 09 augustus 2007 - 13:40

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures