accuzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

accuzuur

in oud accuzuur zit natuurlijk zwavelzuur (meestal minder dan 15%), loodsulfaat en mogelijk antimoonsulfaat. kan iemand iets zeggen over de oplosbaarheid van loodsulfaat en antimoonsulfaat? wordt deze oplosbaarheid hoger of lager naarmate er meer zwavelzuur uit de oplossing verdwijnt? of is er een simpele methode om het loodsulfaat en antimoonsulfaat uit de oplossing te halen?

en weet iemand een toepassing voor het resterende lichte zwavelzuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: accuzuur

Als ik het goed heb neemt de oplosbaarhied af wanneer er minder accuzuur aanwezig is. Het lijkt mij dat je beide andere stoffen eruit kan halen met behulp van een neerslag. Die kan je dan filteren.

Ik dacht overigens dat ze het lichte beetje zwavelzuur als afval beschouwen maar dat weet ik niet zeker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: accuzuur

Volgens mij neemt de oplosbaarheid van lood en antimoon sulfaat juist af bij toenemende zwavelzuur concentratie. Het oplosbaarheidsproduct is immers het product van de lood of antimoon concentratie enerzijds en de sulfaat concentratie anderzijds. Bij een hogere zwavelzuurconcentratie heb je meer sulfaat in oplossing. Hierdoor zal lood- of antimoonsulfaat bij een lagere concentatie aan lood- of antimoonionen neerslaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: accuzuur

Beetje H2S gas erin borrelen?

Oplosbaarheidsproduct van die sulfides is zo klein dat je zelfs in een zuur milieu nog voldoende neerslag krijgt.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: accuzuur

Volgens mij neemt de oplosbaarheid van lood en antimoon sulfaat juist af bij toenemende zwavelzuur concentratie. Het oplosbaarheidsproduct is immers het product van de lood of antimoon concentratie enerzijds en de sulfaat concentratie anderzijds. Bij een hogere zwavelzuurconcentratie heb je meer sulfaat in oplossing. Hierdoor zal lood- of antimoonsulfaat bij een lagere concentatie aan lood- of antimoonionen neerslaan.
sorry je hebt helemaal gelijk, dat bedoelde ik ook alleen was weer eens te vaag bezig

Reageer