0e orde reactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

0e orde reactie

Hoi,

Ik heb onlangs in Belgie de toelatingstest voor geneeskunde gedaan. Die bestaat onder andere uit vragen van scheikunde. Een van de vragen was: geef de grafiek aan die hoort bij een 0e orde reactie.

Nou heb ik geen idee wat dat is. Heb het ook aan een scheikundedocent gevraagd en hij wist het ook niet. Weet niet of hij niet goed heeft opgelet tijdens zijn lessen scheikunde, of dat Belgen reacties een andere naam geven.

Dus: kan iemand mij uitleggen wat een 0e orde reactie is?

Berichten: 3.145

Re: 0e orde reactie

Een reactie verloopt met een bepaalde snelheid, die normaliter afhangt van de concentratie van de betrokken stoffen. Voor iedere stof in een reactie mengsel is een differentiaalvergelijking voor de concentratie te geven.

Zo'n vergelijking heeft de vorm:

d[A]/dt = k*[A]n*F(,,[D]...)

Hier is [A] de concentratie van stof A, [B] de concentratie van stof B, etc. Ook voor B, C, etc. zijn zulke vergelijkingen op te schrijven.

Ga je dit stelsel oplossen, dan kan soms een oplossing worden gegeven van de vorm

d[A]/dt = c*[A][sup]r[/sup], waarbij c een constante is en r ook. In zo'n geval wordt gezegd dat de reactie waarbij A verdwijnt of verschijnt van de orde r is.

Bij een nulde orde reactie is dus

d[A]/dt = c*[A][sup]0[/sup] = c

Dus, de stof A verschijnt (of verdwijnt) met een bepaalde constante snelheid, die niet van de concentratie van stof A afhangt. Een reactie kan hooguit voor een bepaalde tijd van de nulde orde zijn, want als c ongelijk is aan 0, dan zal na een eindige tijd of alle A op zijn (als A verdwijnt), of een van de andere reactanten, waaruit A wordt gevormd.

Nulde orde reacties zijn redelijk zeldzaam, vrijwel alle reacties zijn afhankelijk van de concentratie van A en vrijwel altijd is dus r ongelijk aan 0.

Berichten: 61

Re: 0e orde reactie

Een reactie van 0de orde is niet afhankelijk van de concentratie en de tijd van de stof. Tog???

De reactie van deze orde moet dus linear zijn.... want het is een constante snelheid.

Dit lijkt me eerder een vraag voor fysisch dan voor Organisch......

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 0e orde reactie

Als ie lineair is volgens y=ax+b is ie meteen 1e orde. Je hebt dus een y=b lijn nodig.

Berichten: 915

Re: 0e orde reactie

Als ie lineair is volgens y=ax+b is ie meteen 1e orde. Je hebt dus een y=b lijn nodig.
Toch niet, de vergelijking die bij een 0de orde reactie hoort, voldoet aan de vergelijking

[A]=[A]0-k.t

k is constant en t is de tijdseenheid.

Eerste orde voldoet aan

[A]=[A]0.e-k.t

Berichten: 264

Re: 0e orde reactie

inderdaad:

lineair verband => 0e orde

logaritmisch verband => 1e orde

Reciprook verband => 2e orde

Reageer