waterstofjodide

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

waterstofjodide

hallo

om waterstofjodide te bereiden (is een sterk zuur) kan men uitgaan van jodium (I2) dat men laat reageren met in water opgeloste zuivere (rode) fosfor

hierbij ontstaat waterstofjodide (zeer exotherme reactie)

dat waterstofjodode gevormd wordt uit jodium en de waterstof uit het water is denk ik vanzelfsprekend.

maar ik ben benieuwd naar hoe deze synthese in zijn werk gaat

met andere woorden, is fosfor slechts een katalysator? (vermoed van niet,daar ik denk dat hij achter blijft als fosfordioxide)

kan iemand mij deze reactie stap voor stap verklaren?

groetjes,

andy

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: waterstofjodide

Fosfor dient hier als reductor van het jodium en wordt dus zelf geoxideerd. Het is dus geen katalysator. Hoe ver fosfor geoxideerd raakt bij deze reactie weet ik zo niet. Er zijn een aantal mogelijkheden:

P + 2H2O -> H3PO2 + e-+ H+

E0 = -0.508 V

H3PO2 + H2O -> H3PO3 + 2e-+ 2H+

E0 = -0.499 V

P + 3H2O -> H3PO3 + 3e-+ 3H+

E0 = -0.502 V

H3PO3 kan weer verder geoxideerd worden tot H3PO4 (oxidatiegetal P = +5) E0 = -0.276 V.

Tot hoever fosfor uiteindelijk geoxideerd raakt zal ongetwijfeld afhangen van de stoichiometrie waarmee je de reactie uitvoert.

Berichten: 7

Re: waterstofjodide

dat verklaart inderdaad al veel

;)

de verhouding was 5g I2 plus 5 g fosfor en daarbij 10 ml water

dit zou een 45-46% -oplossing van HI moeten geven denk ik

had wel een klein foutje (nou ja, twee gemaakt) :D

ten eerste had ik de jodium met zwavelzuur uit kaliumjodide gehaald

vrij goed gelukt, maar hij bevatte nog een gehalte zwavelzuur

je hoort hem al komen zeker?

had wel een hevige reactie verwacht,maar nu ook weer niet zo hevig toen ik de fosfor en het jodium bij mekaar voegde, en was helemaal vergeten dat het vocht zwavelzuur was...

ik had het water ook nog niet toegevoegd...dus...

hevige reactie waarbij uit zwavelzuur door contact met fosfor diwaterstofsulfide ontstond...

inderdaad, dat spul dat de geur van rotte eieren veroorzaakt...

(giftig gas trouwens!)

enfin...ik ben die nacht op verplaatsing kunnen gaan slapen, en mijn handen zagen helemaal geel van de dampen

dus: eerst fosfor mengen met water en daarna langzaam aan de jodium toevoegen!!!

groetjes, en bedankt voor de uitleg

andy

Berichten: 3.145

Re: waterstofjodide

De reactie die optreedt is de volgende:

2P + 3I2 ---> 2PI3

PI3 hydrolyseert onmiddelijk in contact met water:

PI3 + 3H2O ---> H3PO3 + 3HI

Als je volstrekt droge I2 en droge rode P mengt, dan treedt hoegenaamd geen reactie op. Dat komt omdat het gaat om vaste stoffen en het contact tussen beide stoffen erg matig is. Doe je een druppel water bij deze mix, dan krijg je een felle reactie en dikke nevels van HI. Deze nevels zijn bruin, door meegetrokken I2.

------------------------------------------------------

Jodium maken door zwavelzuur aan kaliumjodide toe te voegen is wel een heel 'smerige' reactie. Ik vind dat je nauwelijk van jood kunt spreken, maar liever van 'bruine stinkende drab'. Deze drab bevat inderdaad jood, maar ook een hoop zwavel, opgelost zwaveldioxide, opgelost waterstof sulfide, opgelost waterstof jodide en natuurlijk ook nog zwavelzuur. Al met al een zooitje.

Als je jood wilt maken uit kalium jodide, los dan kalium jodide op in verdund zwavelzuur (10% of zo) en voeg daar een overmaat 3% waterstof peroxide aan toe. Het jood bezinkt snel in de vorm van dikke grijszwarte vlokken. De boel laten bezinken en dan de vloeistof afschenken (die is hooguit lichtbruin, anders nog iets meer waterstofperoxide toe voegen). Dan weer water toevoegen, schudden, laten bezinken (gaat heel snel) en weer water afschenken. Nog een keer herhalen en tenslotte zo veel mogelijk water afschenken tot je een slurry van jood in water hebt. Verder drogen hoeft niet. Hier kun je dan de fosfor aan toevoegen.

Berichten: 7

Re: waterstofjodide

;)

bedankt voor de informatie

ik ga het inderdaad eens op die manier proberen

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: waterstofjodide

woelen schreef: De reactie die optreedt is de volgende:

2P + 3I2 ---> 2PI3

PI3 hydrolyseert onmiddelijk in contact met water:

PI3 + 3H2O ---> H3PO3 + 3HI

Als je volstrekt droge I2 en droge rode P mengt, dan treedt hoegenaamd geen reactie op. Dat komt omdat het gaat om vaste stoffen en het contact tussen beide stoffen erg matig is. Doe je een druppel water bij deze mix, dan krijg je een felle reactie en dikke nevels van HI. Deze nevels zijn bruin, door meegetrokken I2.

------------------------------------------------------

Jodium maken door zwavelzuur aan kaliumjodide toe te voegen is wel een heel 'smerige' reactie. Ik vind dat je nauwelijk van jood kunt spreken, maar liever van 'bruine stinkende drab'. Deze drab bevat inderdaad jood, maar ook een hoop zwavel, opgelost zwaveldioxide, opgelost waterstof sulfide, opgelost waterstof jodide en natuurlijk ook nog zwavelzuur. Al met al een zooitje.

Als je jood wilt maken uit kalium jodide, los dan kalium jodide op in verdund zwavelzuur (10% of zo) en voeg daar een overmaat 3% waterstof peroxide aan toe. Het jood bezinkt snel in de vorm van dikke grijszwarte vlokken. De boel laten bezinken en dan de vloeistof afschenken (die is hooguit lichtbruin, anders nog iets meer waterstofperoxide toe voegen). Dan weer water toevoegen, schudden, laten bezinken (gaat heel snel) en weer water afschenken. Nog een keer herhalen en tenslotte zo veel mogelijk water afschenken tot je een slurry van jood in water hebt. Verder drogen hoeft niet. Hier kun je dan de fosfor aan toevoegen.
Ik heb toch twijfels of deze reactie uitsluitend optreedt omdat ik ooit deze reactie heb uitgetest en de correcte stochiometrische hoeveelheden jodium, rode fosfor en water heb toegepast met als bedoeling om onmiddellijk 57% HI te bekomen.

Toen ik deze stoffen in het relatief kleine volume aan water had gemengd, hoorde ik het sissen van een rokerig gas die via mijn vacuum allonge ontsnapte. Ik weet niet welk gas of damp dat het was maar het rook naar rotte uien.

Daarna heb ik onmiddellijk de reactie met water verdund, toen ging de reactie wel volledig door en kon ik door verdere destillatie 57% HI verkrijgen. Hoewel ik de stoffen in de correcte hoeveelheden had gemengd en alle jodium omgevormd werd tot HI, bleef er toch nog een flinke hoeveelheid rode fosfor achter.

Het bruine, kleverige PI3 werd wel gevormd tijdens de reactie, maar werd niet meer teruggevonden na de reactie.
Hitting it... by chance?

Reageer