[mechanica] Traagheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 71

[mechanica] Traagheid

Galilei heeft bewezen dat twee voorwerpen met een verschillende massa tegelijk de grond raken en dus evenveel aangetrokken worden luchtweerstand daargelaten. Nu kan ik me herinneren dat een voorwerp met massa altijd een aantrekkingskracht uitoefent op zijn omgeving hoe klein deze dan ook is. Is het dan niet zo dat het zwaardere voorwerp de grond een fractie van heel weinig de grond eerder raakt omdat deze over meer massa en dus ook meer aantrekkingskracht beschikt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [mechanica] Traagheid

De grotere massa heeft ook een grotere traagheid, die net als de valversnelling recht evenredig is met de massa........

verschil = 0
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 71

Re: [mechanica] Traagheid

eh ohja... Dat zegt me dus vrij weinig. Is dit beter uit te leggen, ik neem aan dat hier wel een lap tekst voor nodig is dus onder welk begrip moet ik dit uitzoeken? Traagheid?

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [mechanica] Traagheid

Het verschil zit hem in dat het voorwerp de aarde een beetje "omhoog" trekt.

De aarde is 6 quadriljoen (6.000.000.000.000.000.000.000.000) kilo

Dus je kan je voorstellen dat een voorwerp van 1 kilo de aarde niet erg veel omhoog trekt.

Dus een zwaar gewicht raakt eerder de grond omdat de afstand korter is.

Dit effect verdwijnd als je beide voorwerpen tegelijk laat vallen.

Berichten: 71

Re: [mechanica] Traagheid

Nu zei het bericht van Jan me niet veel, misschien dat ik het daardoor mis heb. Maar vooral omdat het zwaardere voorwerp de aarde aantrekt en de aarde zo zwaar is, lijkt het me logischer dat het voorwerp zichzelf sneller naar de aarde toetrekt dan het lichtere voorwerp, al zou dit natuurlijk een verschil van nul komma bijna niks zijn.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [mechanica] Traagheid

Je zou het om kunnen draaien. Het zwaardere voorwerp trekt de aarde sterker aan, zodat de versnelling van de aarde in de richting van de vallende voorwerpen groter is.

Het resultaat is inderdaad nul komma nul en dan nog een hele berg nullen en dan een klein beetje.

Maar het belangrijkste is dat de aarde dan ook sneller naar het lichte voorwerp beweegt, zodat het netto resultaat blijft dat beide voorwerpen tegelijk de grond raken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [mechanica] Traagheid

Niekdaamen schreef:
al zou dit natuurlijk een verschil van nul komma bijna niks zijn.
Het is niet een verschil van nulkomma bijna niks, het is een verschil van nulkommahelemaalniks.

Beide voorwerpen ondergaan en zelfde versnelling. In een perfect luchtledig valt een kippeveertje precies even snel naar beneden als een sloophamerskogel van 200 kg.

Op de sloophamerskogel werkt natuurlijk wel een duizenden malen zo grote kracht. Maar een sloophamerskogel heeft ook een duizenden malen zo grote massa.

De valversnelling van alle voorwerpen op aarde is 9,81 m/s2. dat wil zeggen dat er een zwaartekracht op een voorwerp van 2 kg werkt ter groote van 19,62 kgm/s2. (N). Een voorwerp van 2 g ondervindt dus een zwaartekracht van 0,01962 kgm/s2.



Maar net zo goed als je kracht kunt schrijven als massa x versnelling, kun je versnelling schrijven als kracht gedeeld door massa.

Dus om die grotere massa weer met een bepaalde versnelling in beweging te brengen, is een evenredig veel grotere kracht nodig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.404

Re: [mechanica] Traagheid

Voor een degelijke uitleg zie eerste les minicursus relativiteit.

Als je dan nog vragen hebt , stel ze dan gerust.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Re: [mechanica] Traagheid

Oke bedankt, ik heb het door.

Re: [mechanica] Traagheid

peterdevis schreef:Voor een degelijke uitleg zie eerste les minicursus relativiteit.  

Als je dan nog vragen hebt , stel ze dan gerust.
Is dit niet gewoon te verklaren met de gravitatiewet van Newton?

Berichten: 1.404

Re: [mechanica] Traagheid

Is dit niet gewoon te verklaren met de gravitatiewet van Newton?


ja, en in les 1 gebeurt dit ook!
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Reageer