azijnzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 21

azijnzuur

In een poging mijn scheikundekennis te verbeteren heb ik bij de bibliotheek de 4 en 5 havo scheikundeboeken geleend. In het hoofdstuk zuren en basen van 4 havo staat de structuurformule van azijnzuur met het bijschrift: "azijnzuur of ethaanzuur*". Bij de verwijzing achter ethaanzuur staat vervolgens:

"*Voor azijnzuur wordt in plaats van CH3COOH meestal de afgekorte formule HAc gebruikt"

Ac staat voor het atoom Actinium volgens binas. Azijnzuur zal dus waterstofactinium heten. Hoe moet ik de Ac in HAc nu interpreteren?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: azijnzuur

Ac is een afkorting met meerdere betekenissen. Actinium heeft niks met azijnzuur te maken.

De afkorting Ac wordt ook gebruikt voor 'acetyl' oftewel (CO)CH3. Azijnzuur wordt dan HOAc (acetyl + O + H) en voor het gemak wordt ook vaak de O weggelaten waardoor je HAc krijgt.

Ikzelf geef de voorkeur aan HOAc voor azijnzuur omdat dit vollediger is, maar HAc mag dus ook

Berichten: 21

Re: azijnzuur

bedankt

Berichten: 516

Re: azijnzuur

De gemakkelijkheid aan de schrijfwijze "HAc" is, dat je meteen ziet hoe de zure dissociatie eruit ziet... je krijgt twee elementen, een H+ en Ac- in oplossing.

nouja, met een beetje chemische kennis is HOAc op zich niet moeilijker, de ionen in oplossing worden dan gewoon H+ en OAc-, maar kom.

Berichten: 2.399

Re: azijnzuur

Ik dacht bij Ac aan acetaat..........

Hier staat het goed uitgelegd trouwens:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Acetaat

Berichten: 21

Re: azijnzuur

Ik dacht zojuist dat Ac in HAc geen element was. Hoe bedoelt u dit pink panter?

Berichten: 2.399

Re: azijnzuur

Het is geen atomair element. Dat zijn de atomen waterstof, koolstof en zuurstof in dit molecuul. Het woord element is een beetje ongelukkig gebruikt nu ;)

Berichten: 2.746

Re: azijnzuur

ik gebruik soms EthO ..

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: azijnzuur

Er zijn toch wel meer van die ´afkortingen´ die worden gebruikt zoals Ac voor acetyl/acetaat? Denk aan Ph voor fenyl, Me voor methyl, Et voor ethyl.

Zo wordt bij ons in het lab diethylether veel geschreven als Et2O en dichloormethaan als MeCl2.

Het gaat hier eenvoudig om veelvoorkomende moleculen of groepen in een molecuul.

Het is, denk ik, wel zo dat Ac een algemeen gebruikte afkorting is. Mijn voorbeelden zijn misschien meer beperkt tot laboratoria of chemiebranches.

Berichten: 21

Re: azijnzuur

Allemaal bedankt. Er is mij een hoop meer duidelijk geworden.

Berichten: 516

Re: azijnzuur

rob123 schreef: Ik dacht zojuist dat Ac in HAc geen element was. Hoe bedoelt u dit pink panter?
ja, sorry, zoals Napoleon1981 al zei, was mijn uitdrukking "element" nogal verkeerd geplaatst... sorry voor de verwarring.

Reageer