Springen naar inhoud

koud gevoel in water

• Log in om te kunnen reageren

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2007 - 01:20

Waarom voelt water van 27°C kouder aan als lucht van 27°C?
Dus als je bv in het zwembad zit en het water is 27°C voelt dit fris aan.
Maar als je bv op terras zit bij 27°C, voelt dit warm aan.
Hoe komt dit? (Wss iets ivm warmteoverdracht)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2007 - 03:13

De warmtecapaciteit van water is velen malen hoger. Met andere woorden het kost veel meer energie om het water om je heen op te warmen dan lucht om je heen. Waarschijnlijk vorm je met lucht ook nog een soort lucht laag om je heen die isolerent werkt.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 05 augustus 2007 - 08:41

Het voelen van warmte is een sensorisch proces en wordt bepaald door het warmteverlies/opname door de huid, Geleiding is dan de primaire eigenschap die bepaalt hoe koud of warm iets aanvoelt. Stilstaande lucht is een goede isolator waardoor je je warmte moeilijker kwijt kunt dan aan bewegende lucht (die bovendien de verdamping van zweet verhoogt) of aan water.
Van een perfecte warmteisolator kun je de temperatuur niet waarnemen omdat er geen warmteoverdracht plaats vindt van of naar de huid.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2007 - 08:46

En als je een klein laagje water op je huid hebt liggen, heb je nog bijkomend; verdampingsenergie die wordt onttrokken uit je lichaam, om dat beetje water te laten verdampen, wat dan ook weer koud aanvoelt.

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2007 - 08:50

ja dit wist ik allemaal reeds, daarom dat de mens ook behaard is, en als het koud is, isoleren deze lichaamsharen de lucht (kippenvel). Maar ik wist niet dat het isolerend effect van lucht zo hoog was, want als je bv op de motorfiets zit in je Tshirt blijft het ook warm en dan wordt de luchtlaag toch direct "ververst".

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2007 - 09:50

want als je bv op de motorfiets zit in je Tshirt blijft het ook warm en dan wordt de luchtlaag toch direct "ververst".

vind je?
Ik vind dat toch frisser dan als ik wandel

Veranderd door Kerckhof, 05 augustus 2007 - 09:51

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 05 augustus 2007 - 09:51

Het isolerend vermogen van lucht is inderdaad zeer hoog maar ik denk dat als je op de motorfiets zit en de lucht redelijk snel ververst de warmtecapaciteit van lucht die napoleon noemde ook een factor van belang wordt omdat per eenheid van ververste lucht maar weinig warmte wordt afgevoerd.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 augustus 2007 - 11:37

De invloed van het verversen van die lucht blijkt misschien uit het volgende voorbeeld. In naakte toestand (met warme laarzen aan) kun je best enige tijd overleven bij een temperatuur van -80 °C, mits het volkomen windstil is. Maar zodra er een maar zuchtje wind waait, is het heel snel afgelopen.

Het voorbeeld van de motorfiets is misschien niet helemaal gelukkig: volgens mij is hier geen sprake van een isolerend effect maar is bij 27 °C het temperatuursverschil tussen lucht en huid zo klein dat je lichaam de verloren warmte snel kan aanvullen. Het voelt niet koud of warm aan.
Als je zou kunnen motorrijden in een sauna dan is het heel snel afgelopen met je.

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2007 - 18:40

het antwoord op de vraag is al meerdere malen gegeven, maar niet helemaal. er zijn twee dingen uitermate belangrijk.
de warmtecapaciteit van lucht en water én de stilstaande grenslaag van het medium aan het lichaam.

vb: als je in een zwembad staat van 27°C, dan heb je water om je heen. er is een uitermate klein (doch belangrijk) laagje water dat aan je lichaam 'kleeft' en stilstaat, in ALLE gevallen, de stroom mag nog zo groot zijn, aangenomen wordt, dat dat laagje stil blijft staan. (hoe groter de stroming, hoe dunner het laagje weliswaar, maar toch, het blijft aanwezig!) dat laagje zal opwarmen gezien de temperatuur van je huid ongeveer 32°C is, dus hoger dan het water. er gaat dus warmte van jouw lichaam naar het water. echter, water heeft een hoge warmtecapaciteit, dus er moet heeeeel veel warmte van je lichaam gaan, naar het water om het ook op 32°C te krijgen.
tegenover lucht, met een lage warmtecapaciteit, zal veel sneller de temperatuur van 32°C verkrijgen.
eens het grenslaagje op 32°C is, zal er netto geen warmte meer overgedragen worden van lichaan naar laagje of omgekeerd.

Doch, zoals gezegd, is warmte of koude een perceptie afhankelijk van je lichaam. niet iedereen zal het even warm of koud hebben in dezelfde omstandigheden. maar het voornaamste is hierboven gegeven: waarom water kouder dan lucht aanvoelt, al zijn ze beiden op dezelfde temperatuur. het draait om de warmtecapaciteit!

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 augustus 2007 - 22:28

Omgekeerd geldt ook, warme lucht voelt minder heet aan dan warm water. In een sauna van 85 graden houd je het een hele tijd uit (ik althans wel :P ), maar in een bak met water van 85 graden heb ik binnen een fractie van een seconde zeer ernstige brandwonden.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2007 - 08:38

hetzelfde met je hand in een heteluchtoven steken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures