Sn oplossen in HNO3

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

Sn oplossen in HNO3

Ik probeerde daarnet tin op te lossen in HNO3. Er werd wat NO2 gevormd dus dacht ik aan een redox reactie. Ik probeer deze nu te vinden aan de hand van redoxpotentialen maar er zijn zo veel verschillende mogelijkheden. 8-)

Willen jullie mij een beetje helpen a.u.b.?

Alvast bedankt

Ik heb ondertussen dit gevonden klopt dit?

Sn + 4 HNO3 -----> SnO2 + 4 NO2 + 2 H2O

Klopt dit?(of reageert enkel het oxide laagje)

Ik ga ze nu uitwerken als dan iemand eens zou willen controleren. :)

Sn0 - 4 e- -----> Sn+4

N+5 + e- ------> N+4 | x4

Sn + 4 HNO3 -4e- + 4e- -----> SnO2 + 4 NO2 + 2 H2O


Er werd witte neerslag gevormd SnO2 neem ik aan. Maar wat maakt de oplossing lichtgeel?

Ik zat nog met een vraagje Ik heb ook tin draad in een Cu(NO3)2 oplossing gehangen. er werd koper(s) gevormd. Sn(NO3)4? Er werd NO2 gevormd dus zou er dan ook SnO2 gevormd zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Sn oplossen in HNO3

Als er zoveel mogelijkheden zijn, zullen die ook allemaal in een bepaalde verhouding optreden.

Berichten: 2.337

Re: Sn oplossen in HNO3

Die lasdraad bevat waarschijnlijk ook lood ik hoop dat dat niet heeft meegereageerd. 8-)

Berichten: 1.379

Re: Sn oplossen in HNO3

Chemaniac is bij het oplossen van tin in salpeterzuur waarschijnlijk vastgelopen op de vorming van metatinzuur. Dat is een (deels) gehydrateerd Sn(IV) oxyde Met vervelende eigenschappen: het lost niet op in een sterk zuur en evenmin in een sterke base. Als je het gaat filtreren passeren de kleinste deeltjes het filtreerpapier.

In leerboeken vond ik geen goede informatie over de structuur van dit oxyde. Ik zal nog eens verder moeten kijken.

De vorming van dit witte neerslag maakt het altijd lastig om een tinlegering chemisch te analyseren. Zoals bijvoorbeeld brons of soldeer.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Sn oplossen in HNO3

Die lasdraad bevat waarschijnlijk ook lood ik hoop dat dat niet heeft meegereageerd. 8-)
Je bedoelt soldeertin?

Dat is dus 40% lood. Tuurlijk reageert dat mee.

Berichten: 2.337

Re: Sn oplossen in HNO3

Dan lost dit lood in tegenstelling tot mijn ander lood toch op. 8-)

Reageer