Calibratie-blank als snijpunt Y-as

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Calibratie-blank als snijpunt Y-as

Als je metingen hebt gedaan en een ijklijn volgens de vergelijking y=ax+b hebt kun je met Excel 2003 de richtingscoëfficiënt (a), het snijpunt met de y-as (b) en de correlatie ( r ) uitrekenen volgens:

a=RICHTING(y-waarden;x-waarden)

b=SNIJPUNT(y-waarden;x-waarden)

r=CORRELATIE(y-waarden;x-waarden)

Als je de ijklijn door de oorsprong wilt laten gaan ("geforceerd door nul") volgens de vergelijking y=ax (dus b=0) kun je met Excel 2003 de richtingscoëfficiënt (a) en de correlatie ( r ) uitrekenen volgens:

a= som(xi*yi)/som(xi^2), waarin xi en yi alle afzonderlijke waarden op de x-as, resp. y-as zijn.

r=WORTEL(INDEX(LIJNSCH(y-waarden;x-waarden;0;1);3))

Een derde mogelijkheid is de ijklijn door de meting van je calibratie-blank (de oplossing met concentratie nul) te laten gaan volgens de vergelijking y=ax+{blank}.

Nu is de richtingscoëfficiënt (a) te berekenen als:

a=som(xi*(yi - {blank}))/som(xi^2), waarin xi en yi alle afzonderlijke waarden op de x-as, resp. y-as zijn en {blank} de meting van je calibratie-blank.

Hoe wordt in dit derde geval de correlatie berekend?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Calibratie-blank als snijpunt Y-as

Wat zou je ervan denken om van alle y waarden eerst de blank af te trekken. Dan houd je geval 2 over, dus:

r=WORTEL(INDEX(LIJNSCH(y-waarden-{blank};x-waarden;0;1);3))

edit: de correlatiecoefficient is wiskundig ruwweg de "fractie" van de variantie in de y waarden die kan worden verklaard met de variatie in x. Precieser kan het ook de wortel zijn of zo, dat heb ik even niet paraat.....

Berichten: 516

Re: Calibratie-blank als snijpunt Y-as

kan je in Excell niet gewoon de grafiekjes laten tekenen en dan de correlatiewaarden erbij laten zetten... dat staat ergens bij de grafiekopties...

Berichten: 5

Re: Calibratie-blank als snijpunt Y-as

@ rwwh: Ja, natuurlijk! Had ik helemaal niet aan gedacht... Bedankt.

Berichten: 24

Re: Calibratie-blank als snijpunt Y-as

De lijn forceren door de blanco-meting is alleen correct als die meting geen onzekerheid heeft. Ik kan me voorstellen dat je de blanco vaker meet dan de rest. Dan is de correcte oplossing een gewogen kleinste kwadraten-fit. De formule voor correlatiecoefficient zal in dat geval ook de gewichten bevatten.

Reageer