oplosbaarheid zuurstof in water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

oplosbaarheid zuurstof in water

Kan iemand mij vertellen hoe het komt dat de oplosbaarheid van zuurstof in water daalt bij stijgende temperatuur ? 8-[

En hoe het komt dat deze daalt bij stijgende chlorideconcentratie ?!

ik heb wel tabellen gevonden met de waarden van de oplosbaarheid in functie van het chloridegehalte en in functie van de temperatuur. Maar nergens vind ik de oorzaak hiervan.

grts, Hildeke

Berichten: 2.337

Re: oplosbaarheid zuurstof in water

bij stijgende temperatuur is fysisch te verklaren. Ik dacht dat dat met de dampdruk te maken had.

Bij chloride lijkt het mij normaal dat naarmate chloride is opgelost er minder zuurstof oplost volgens mij is dat zo met alle oplosbare stoffen buiten chlorides.

(ben er niet zeker over)

Berichten: 1.379

Re: oplosbaarheid zuurstof in water

De algemene regel is dat de oplosbaarheid van gassen in water afneemt bij verhoging van de temperatuur en dat de oplosbaarheid van vaste stoffen toeneemt met de temperatuur.

De verklaring moet je zoeken in de thermodynamica. Bij temperatuurverhoging moet de entropie ( de logarithme van het aantal realiseringsmogelijkheiden) toenemen. Dat kan gaan via vloeistof naar gas of via vast naar vloeistof.

Van vloeistof naar gas betekent: Minder gas opgelost in vloeistof.

Zout in water betekent: Meer orientatie van watermoleculen rondom de ionen en daardoor minder vrije ruimte voor de opgeloste zuurstofmoleculen. Daardoor lagere oplosbaarheid voor zuurstof en andere gassen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: oplosbaarheid zuurstof in water

Hildeke schreef: Kan iemand mij vertellen hoe het komt dat de oplosbaarheid van zuurstof in water daalt bij stijgende temperatuur ?  8-[
Volgens mij is dat ook helemaal niet zo.

Als ex-aquariaan weet ik bv. dat je het liefst geen temperaturen >30 graden C hebt in een tank vanwege de bijhorende lage zuurstofverzadiging.

Edit: typo's

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oplosbaarheid zuurstof in water

Dat staat er toch ook? 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: oplosbaarheid zuurstof in water

Oeps!

Berichten: 8

Re: oplosbaarheid zuurstof in water

hoe zijn die zuurstofmoleculen eigenlijk aan de watermoleculen gebonden ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oplosbaarheid zuurstof in water

Ik denk zelf dmv waterstofbruggen aan de vrije elektronenparen die zuurstof heeft, zijn er 4 van :)

Berichten: 3.145

Re: oplosbaarheid zuurstof in water

Ik vraag me af of er hier waterstofbruggen in het spel zijn. Ik denk gewoon Van der Waals krachten die de zuurstof losjes binden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oplosbaarheid zuurstof in water

Mja zuurstofmoleculen zullen ook niet echt een dipoolmoment hebben, ik hoopte een beetje op het geinduceerde effect :)

Berichten: 364

Re: oplosbaarheid zuurstof in water

de oplosbaarheid van gassen neemt toe met dalende temperatuur omdat het oplossen van gassen een exotherm process is?

Reageer