metalen oplossen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

metalen oplossen

Hoi ,

Ik ben bezig met een werkstuk over de samenstelling van oppervlaktewater en ik heb teruggevonden dat hoe lager de pH van het water is , hoe gemakkelijker er metalen in zullen kunnen oplossen. Kan iemand mij uitleggen hoe dat chemisch in zijn werk gaat ? 8-[

grts

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: metalen oplossen

Ben je bekend met de term redoxreactie?

Berichten: 516

Re: metalen oplossen

Als je het over oppervlaktewater hebt, kan je het ook vanuit bodemkundig aspect zien:

hoe lager de pH, hoe zuurder.

hoe zuurder, hoe meer vrije H+ er 'rondzweeft' in het water.

in de bodem zitten aan de kleideeltjes metalen verankerd. denk maar aan Ca, Mg, Fe, K, Na, Al, ... wat elementen zijn die planten uit de bodem halen om te groeien. er zitten ook andere, giftige metalen in de bodem zoals As, Hg, Cd, ...

die metaalionen dragen, net als het waterstofion, een positieve lading (of meedere). dat brengt met zich mee, dat H+ de plaats kan innemen van die metalen. en hoe meer H+ (of, hoe zuurder het water) er zijn, hoe meer metalen gaan vervangen worden door waterstof.

en die vrije metalen komen dan in het oppervlaktewater.

Dus meestal kan je ervan uit gaan dat zuur oppervlaktewater een hogere metaalionconcentratie heeft dan andere waters!

Berichten: 8

Re: metalen oplossen

redoxreacties ken ik wel , maar ik zie niet direct welke reacties er in dit geval plaatsvinden...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: metalen oplossen

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met oplossen van metalen.

Als de pH van water lager wordt, dan lossen onedele metalen sneller op (dit is wat FsWd bedoelt). Maar dit geldt niet specifiek voor oppervlaktewater. Daarom vermoed ik dat je meer het oplossen van metalen vanuit de bodem (uitloging) bedoelt. Dan klopt het verhaal van Pink Panther helemaal.

Berichten: 8

Re: metalen oplossen

waarom zouden die H+ - ionen de plaats gaan innemen van de metaalionen ?

Berichten: 516

Re: metalen oplossen

Dat gebeurt volgens de werking van het chemisch evenwicht, dacht ik.

het oppervlaktewater bevat initiëel veel H+ en geen metaalionen, de bodem bevat dan weer veel metaalionen. dus deze metaalionen willen ook in het water terechtkomen, tot beiden een gelijke concentratie bevatten. het is dus duidelijk dat metaalionen vanuit de bodem naar het water gaan.

maar dit moet ook gecounterd worden met tegenionen die naar de bodem gaan vanuit het water, anders zou de bodem zich electrisch laden, en dat zou nogal wat nare effecten tot gevolg hebben dunkt me. dus H+ vanuit het water gaan de plaats innemen van de metaalionen in de bodem.

Zo gebeurt die uitwisseling, al is ze hier eenvoudig voorgesteld, zonder rekening te houden met andere krachten, maar toch kan het al een duidelijk beeld geven van hoe die uitwisseling gebeurd

Reageer