Springen naar inhoud

zinkconcentratie

• Log in om te kunnen reageren

Hermanb

Hermanb

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2007 - 12:22

Hallo,
Ik moet de concentratie van opgelost zink in afvalwater bepalen. Wie kan mij helpen aan een eenvoudige meetprocedure die voor een "chemieleek" bruikbaar is. Het gaat om een globale indicatie, dus een meetnauwkeurigheid van 50 tot 100 microgram/liter is voldoende.
Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 augustus 2007 - 12:35

Zitten er in het afvalwater nog (hoge concentraties) aan andere metaalionen?

Hermanb

Hermanb

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2007 - 12:48

De officiŽle laboratoriumanalyses geven globaal de volgende waarden :
As 6, Cd <0.6, Hg <0.5, Pb 8, Cu 22, Cr 24, Ni 36, Zn 940, Al 1850.
Alle waarden in microgrammen/liter

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 augustus 2007 - 20:18

Je kunt de zink-concentratie het simpelst bepalen dmv een titratie met een EDTA (ethyleendiaminetetraacetaat) oplossing bij pH 10 met Eriochrome Black T als indicator. De kleuromslag is van rood naar blauw.

Of de andere ionen in het afvalwater interferentie met deze methode vertonen weet ik zo niet. Misschien dat een echt analytisch chemicus daar meer over kan zeggen.

Bij veel andere methodes heb je een spectrofotometer nodig.

Hermanb

Hermanb

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2007 - 13:12

Hallo,
Bedankt voor de informatie. Bij navraag hebben we bij Fisher Emergo testkits gevonden voor metalen. Helaas zit er geen testkit voor zink bij. We moeten de stoffen derhalve los aanschaffen m.n. EDTA 0,2N en Eriochrome Black T (zonder handleiding). Deze laatste is in poedervorm. Helaas ontbreken de gegevens om de zinkconcentratie te bepalen.
Vragen :
1.wie kan een tabel (of formule) aanleveren die de hoeveelheid zink bij bepaalde titratiehoeveelheid aangeeft ?
2. Is de poedervorm geschikt als indicatorstof ?
Alvast bedankt

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 augustus 2007 - 16:44

Dat eerste hangt uiteraard af van de titer die je gebruikt. Die moet je eerst stellen. Het reageert wel 1:1 met zink. De Erio-T kun je gewoon in water oplossen. Die zal dan met een spatelpuntje in 100 ml water pikzwart moeten zijn. Daar heb je uiteraard maar een paar druppels van nodig als je gaat titreren.

Veranderd door FsWd, 08 augustus 2007 - 16:45

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 augustus 2007 - 07:41

Ik heb in een boek de precieze beschrijving/handleiding voor deze titratie staan. Die kan ik je wel geven.

MariekeG

MariekeG

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2007 - 09:57

Hallo Herman,

wellicht dat deze kit handig voor je is, zie link
http://www.sigmaaldr.../Test_Kits.html

Onderaan de pagina zie je de mogelijkheden voor zink bepalingen.

Groeten,
Marieke

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2007 - 11:19

het vervelende van EDTA is dat het niet ionspecifiek werkt. Met zo'n titratie titreer je ook Ca en Mg mee....

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 augustus 2007 - 14:10

Volgens mij was met de pH toch te bepalen in welke range je zat. Als je minimaal boven pH = 10 werkte, zou je pas last krijgen van calcium en magnesium?

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 augustus 2007 - 14:18

Volgens mij was met de pH toch te bepalen in welke range je zat. Als je minimaal boven pH = 10 werkte, zou je pas last krijgen van calcium en magnesium?

Dat klopt volgens mij.

Elk metaal heeft zijn optimale titratiepunt vanaf een bepaalde pH (richting pH omhoog, als ik het me goed herinner). Maar toch denk ik niet dat je voorkomt dat metalen storen bij elkaar.
Aan de andere kant:

Het gaat om een globale indicatie, dus een meetnauwkeurigheid van 50 tot 100 microgram/liter is voldoende.

dus misschien is storing door andere metalen niet belangrijk, mede gezien de verwachte gehalten in het water (voornamelijk zink en aluminium).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures