Benzine en diesel scheiden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Benzine en diesel scheiden

Hallo beste forummers,

Na een tijdje zoeken op internet ben ik dan hier terecht gekomen. Ik zit namelijk met het volgende;

Kan via mijn werk regelmatig partijen benzine afkomstig uit verkeerd getankte diesel auto's krijgen. Natuurlijk is deze dus vervuild met diesel.

Nou is een beetje ontzuivere brandstof in oudere motoren niet zo'n probleem en al helemaal niet als het om 2-takt gaat, maar omdat de mengverhoudingen toch nog wel sterk varieren ben ik dus op zoek naar een methode om deze 2 te scheiden.

m.v.g.

Martijn

Berichten: 2.399

Re: Benzine en diesel scheiden

Ik denk niet dat je dat gaat lukken. Je zou misschien een destillatie kunnen proberen, maargoed of dit nou zou verstandig is als amateur waag ik te betwijvelen. Zowel benzine als diesel zijn mengsels van duizenden verschillende koolwaterstoffen. Benzine is de meer vluchtige fractie van de 2, maar een makkelijke manier om deze zo even te scheiden is er niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Benzine en diesel scheiden

Denk niet dat het veel zal uitmaken. Je zou eventueel kijken hoeveel kg een liter van een bepaald mengsel weegt (dichtheid). Die van benzine is 0,72 kg/l, die van diesel 0,68 kg/l. Je zou kunnen overwegen je mengsel te verdunnen met benzine als de dichtheid gelijk is aan of kleiner dan 0,7 kg/l ofzo.

Je houdt op die manier altijd ongeveer dezelfde mengsels over die rijker zijn aan benzine dan aan diesel.

Reageer