Springen naar inhoud

Shewart kaart

• Log in om te kunnen reageren

Draconia

Draconia

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2007 - 10:43

Ik zit in een lab met een hopeloos verouderde manier om de shewart kaarten bij te houden. Nog ouderwets op ruitjespapier en een rode en groene pen...
Leuk om antieke werkwijzen in praktijk te zien, maar ik zou graag een software pakket willen die die handelingen overneemt.
Mijn vraag dus: hebben jullie een Shewart Kaarten programma, zo ja welke en bevalt het?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 augustus 2007 - 11:50

Dat kun je zelfs met excel doen, en op de juiste hoogten je "kan nog" en "kan niet meer" lijnen trekken.

Draconia

Draconia

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2007 - 12:48

Dat weet ik, maar dat vindt mijn chef niet. Die wil liever een commercieel verkrijgbaar pakket.

Iemand?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 augustus 2007 - 16:46

Moet je eens vragen wat nu het verschil is als je excel lijnen op 2σ en 3σ laat tekenen of precies hetzelfde door een duur pakket kunt laten doen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 09 augustus 2007 - 08:38

Ik kan me best voorstellen dat je met een commercieel pakket wilt werken omdat deze als het goed is ingebouwde funktionaliteit hebben om de integriteit van de data te bewaken en vaak ook nog uigebereidere mogelijkheden hebben om de data te interpreteren.
Op ons klinisch chemisch lab zijn de kwaliteitsprogramma's vrijwel overal in de apparatuur ingebouwd en daarnaast is er nog een uitgebereid systeem in het lims, Ik kan je geen naam van een programma geven maar zoeken met google op bijv. "shewart qc program" levert genoeg verwijzingen op naar commerciele pakketten. Je moet wel even in de gaten houden dat de meeste programma's worden geschreven voor gebruik binnen een specifieke werkomgeving.

rage against the machine

rage against the machine

• >250 berichten
  • 278 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2007 - 17:21

Moet je eens vragen wat nu het verschil is als je excel lijnen op 2σ en 3σ laat tekenen of precies hetzelfde door een duur pakket kunt laten doen.

Maar dat vroeg de vraagsteller niet.....
Hij vroeg naar een commercieel programma.

Verder doen wij het ook in excel, werkt heel goed.
Met visual basic editor kan je hele leuke dingen doen.
Commercieel kan je misschien voor SPSS gaan, dacht dat het programma zo heette

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 09 augustus 2007 - 19:40

Een paar links en een linkpagina

SPC/PI+ software 30 day trial aanwezig
http://www.qualitran...c_software.html

Quality Window 30 day trial aanwezig
http://www.busitech.com/qwindow.htm

Statistical Process Control
http://support.sas.c...c/qc/qcspc.html

ControlChart!ProŽ Plus
http://www.chemsw.com/12186.htm

Free Statistical Software
http://statpages.org/javasta2.html

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2007 - 06:25

Wij hebben eind jaren 80 STATCAL gebruikt, nog een MSDOS programma.
Zijn later aan het zoeken geweest, o.a. bij SPSS uitgekomen. Hebben dat een paar jaar gebruikt.
Is een statistiek-programma, zo'n beetje alles wat met statistiek te maken heeft zit er in. Voor veel laboratoria is dat te veel (je koopt en betaalt een porsche maar je hebt genoeg aan een kever).Is dus een duur programma, je hebt de aanschaf en daarnaast nog een jaarlijks terugkerende contributie oid.

We gebruiken nu Excel, met macro's een programmaatje gemaakt, werkt erg goed, en is goedkoop.

succes.

Draconia

Draconia

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2007 - 07:10

Ik zal die linken eens bekijken, misschien zit er wat bij.
Ik was inderdaad een programma aan het schrijven in Visual Basic, maar ben terug gefloten... :x want zoiets moest al wel bestaan...

Natuurlijk kan je in excel heel makkelijk 2s en 3s berekenen, maar wat 'wij' graag willen zien is een programma wat ook monsters afkeurt, en een nieuwe kaart maakt, en dat eigenlijkhelemaal automatisch.

Want wat moet er gebeuren als je 2x buiten 2s aan dezelfde kant zit? Monsters afkeuren? Waarden meenemen voor de nieuwe kaart??? Alleen voor x gem of ook voor s?
Dat zelfde geldt voor buiten 3s en 11x aan een kant van het gemiddelde.
Nu houden we het letterlijk op ruitjespapier bij...

Adriaan_CF

Adriaan_CF

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2007 - 14:47

Ik heb voor op mijn werk een systeem geproduceerd dat onder andere Shewart kaart achtige dingen genereert. Dat is maar een onderdeel er van, een ander onderdeel is SPC (Statistische Proces Controle) en dát is dan weer een setje regels die beoordelen hoe die waarden verlopen (althans, die regels zijn een uitvloeisel van de SPC filosofie). Mijn systeem geeft SPC condities in die grafiek aan en doet natuurlijk ook rekenwerk (standaard deviatie, Cp en Cpk). Oh ja, en het systeem beheert zelf "runs" (kaarten vervangen, in YOU nomenclatuur).

Draconia,

stuur me (e-mail?) eens een ontwerpje voor YOU toepassing wensen, dan kan ik een systeempje voor je in elkaar flansen op basis van mijn systeem.... AS IS zal mijn systeem te specifiek voor je zijn, vandaar.

Ik had een probleem met de vorige chef laboratorium toen ik een programma voor PHH (pellet hardness) had gemaakt (de laboranten gebruikten daar een rekenmachine voor en een ruitjes schrift); toen ik hem het programma demonstreerde en met dat schrift er naast duidelijk kon laten zien dat het programma fouten hielp voorkomen én de resultaten veel beter presenteerde ging hij overstag.

Ik denk dat YOU als je die chef van je confronteert met een werkend iets hij ook wel overstag zal gaan, een programma heeft tenslotte voordelen boven met de hand tekenen (kosten besparing door tijd besparing alleen al).

Draconia

Draconia

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2007 - 10:35

IK heb je een mailtje gestuurd.

mstolk

mstolk

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2007 - 15:48

Wij houden onze Shewhartkaarten bij in het LIMS-systeem. Weet niet of dat er standaard in zit of dat er iets voor geschreven is.
Do everything as simple as possible, but not simpler. A. Einstein.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures