Zonnecel en elektrolyse?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Zonnecel en elektrolyse?

Ik had uit een oud rekenmachientje een zonnecel gesloopt. Ik kwam toen op het leuke doch voorspelbare en onoriginele idee om dat een beetje te testen, weerstandjes eraan enzo. Vervolgens probeerde ik water te elektrolyseren. Dat lukte dus niet echt. Van de zonnecel gaan er een aantal draadjes naar een plankje, en vanaf daar weer naar een bakje water, met daar een omgekeerde bakje in (die vol met water is). Ook onder het oppervlakte van het bakje, zijn de elektrodes aangebracht. Nu dacht ik, als ik gas zie, weet ik dat het werkt (het bakje in het bakje was immers eerst vol met water). Niet dus. Er loopt wel een spanning over de schakeling (topspanning zonder water is 3 Volt, met water is dat 1,2 V). Ik heb nu het bakje al enkele dagen staan, maar ik zie nog niets. Stel, al is het vermogen erg weinig, ik mag nu toch wel enkele bubbeltjes verwachten. Ook de schakeling is een beetje amateuristisch, maar hij zou het toch gewoon moeten doen? Het water in het bakje is trouwens al aangezout met keukenzout, NaCl.

http://www.sinonar.com.tw/solar_cells.htm

Mijn type is de SS-3012. Het zal best dat het ding weinig vermogen heeft, maar dan zou er na een aantal dagen toch wel IETS moeten ontleed zijn?

Wat doe ik nu fout?

Berichten: 1.379

Re: Zonnecel en elektrolyse?

De conclusie moet zijn dat zonnecel en electrolysecel niet aan elkaar zijn aangepast. Als er een heel geringe stroom loopt zie je niets. De zuurstof die je dan aan de anode maakt blijft opgelost en aan de kathode wordt opgeloste zuurstof weer gereduceerd.

Je moet eerst je zonnecel eens gaan testen met een amperemeter en een weerstandbank met variabele weerstanden in serie. Dan een grafiek maken van de celspanning tegen de stroom. ij-as: celspanning in volts. x-as: stroomdoorgang. Zoek de grootste rechthoek onder de grafiek op. Die geeft aan het maximale vermogen van de cel. Als dat 2 Watt is, of meer kun je proberen de weerstandbank te vervangen door je electrolysecel. Zorg wel voor een goed geleidende electroliet. Dus water met veel zout.

Anders heb je teveel "ohmse verliezen".
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zonnecel en elektrolyse?

1.5 volt x 8.0 microampere = 12 microwatt. Houdt dat 1 dag = 86400 seconden vol ->1 Joule

Nee, daar zie je helemaal niets van.

Berichten: 7

Re: Zonnecel en elektrolyse?

hmm, helaas. Ja ik heb weerstanden gebruikt en gemeten, maar omdat ik maar één meetapparaat had, moest ik hem telkens verwisselen, en aangezien de schakeling bestond uit een paar spijkers met draadjes erom heen gebogen, zou het wel kunnen dat het niet erg significante metingen waren.

Reageer