NMR en NMR simulatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

NMR en NMR simulatie

ik heb een vraag over simulatie en echt nmr,

ik heb een nmr van 6,8-Dihydroxy-5,7-dimethoxycumarin:

Afbeelding

maar als ik die in Chemdraw simuleer dan zie ik ook de Hydroxy-groupen als piek rond (9.83), waarom zie ik die niet in de NMR terug? Ook ben ik benieuwd waarom the eerste piek geen singlet is.

zie http://i10.tinypic.com/5zh6kaa.gif voor de simulatie en structuur

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: NMR en NMR simulatie

De OH-groepen aan de aromaatring zijn vrij zuur en de protonen kunnen uitwisselen met deuterium ionen zoals bij bijvoorbeeld fenol:

Ph-OH + CD3OD <-> Ph-OD + CD3OH

En dan zie je ze niet meer in proton NMR.

Voor je tweede vraag: wat bedoel je met de eerste piek?

De signalen van H3 en H4 splitsen elkaar via een 3 bandskoppeling op. Hiernaast zie je voor iedere methoxy-groep een apart singlet (het is dus geen doublet). De chemical shift waarde van ieder van de methoxygroepen verschilt een klein beetje doordat ze niet volledig equivalent zijn. Het simulatieprogramma houdt hier geen rekening mee en ziet ze beiden simpel als een methoxy-groep die aan een aromaatring zit en geeft aan beiden dezelfde chemical shift waarde.

Berichten: 7

Re: NMR en NMR simulatie

aha, ik wist niet dat H's kunnen uitwisselen met deuterium, bedankt!. en het tweede antwoord is ook het antwoord op de vraag bedankt zeg! mischien moet ik maar een nmr cursus volgen oid ...

Berichten: 7

Re: NMR en NMR simulatie

DrQuico schreef:De OH-groepen aan de aromaatring zijn vrij zuur en de protonen kunnen uitwisselen met deuterium ionen zoals bij bijvoorbeeld fenol:

Ph-OH + CD3OD <-> Ph-OD + CD3OH

En dan zie je ze niet meer in proton NMR.
maar zou je dan niet een kleine piek zien? er is toch altijd een evenwicht?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: NMR en NMR simulatie

Ik had iets vollediger moeten zijn. Er is niet alleen uitwisseling tussen de protonen van het fenol en methanol, maar ook met die van water.

PhOH + CD3OD <-> PhOD + CD3OH

PhOH + HDO <-> PhOD + H2O

CD3OD + H2O <-> CD3OH + HDO

Door de uitwisseling van de zure protonen (in het rood) met methanol, maar ook met het water in het oplosmiddel zullen ze allemaal samen gaan vallen met de waterpiek. In de tijd dat je een meting doet zijn alle zure protonen immers al meerdere keren onderling uitgewisseld. De uitwisseling is 'snel op NMR tijdschaal'. Je krijgt een verbreed signaal op een positie die het gewogen gemiddelde is van de positie vand OH's van water, methanol en fenol. Aangezien er vrij veel water (H2O en HDO) in methanol zit zal het signaal van al deze OH's samenvallen op de positie van de waterpiek (4.88 ppm in methanol). Hoe langzamer de uitwisseling plaats vindt, des te breder de piek. Dit totdat je bij zeer trage uitwisseling verschillende pieken gaat zien. De uitwisselingssnelheid is dan ongeveer gelijk aan de NMR tijdschaal (bij bijvoorbeeld amide protonen).

Wanneer je fenolische OH's op hun 'echte positie' wilt zien, dan zul je je NMR in een niet protisch en droog oplosmiddel moeten opnemen (CDCl3 of C6D6).

Als het oplosmiddel niet droog genoeg is dan krijg je weer uitwisseling van protonen met het water in het oplosmiddel.

Nog een voorbeeldje:

In zeer droge CDCl3 zie je wanneer je een spectrum opneemt van ethanol een triplet voor de OH, een dubbel kwartet voor de CH2 en een triplet voor de CH3. Wanneer er water bij komt zal de OH piek door uitwisseling gaan verbreden. Door de uitwisseling is er geen spin-spin koppeling meer tussen de OH en de CH2. Je krijgt dan een singlet voor de OH en een kwartet voor de CH2. Hiernaast zal de positie van de OH piek verschuiven in de richting waar water zit in chloroform (1.6 ppm). Hoe meer water, hoe verder de piek verschuift totdat deze uiteindelijk op de positie van water in chloroform blijft steken.

Reageer