flixotide

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

flixotide

Helpt het inhaleren van Flixotide het griepvirus bestrijden en wordt de kans op een verkoudheid door Flixotide kleiner?

Alois

[Edit mod Veertje: formulering iets aangepast]

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: flixotide

Kun je wat meer informatie geven over fluxotide? Je hebt me nieuwsgierig gemaakt, want ik heb er nog nooit van gehoord.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: flixotide

Flixotide bevat cortisone en helpt het slijmvlies onder controle te houden.

Bij mijn weten helpt flixotide dus alleen om de slijmproductie onder controle te houden. (bv. bij allergie)
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 6

Re: flixotide

Kun je wat meer informatie geven over fluxotide? Je hebt me nieuwsgierig gemaakt, want ik heb er nog nooit van gehoord.
Het is FLIXOTIDE

Alois

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: flixotide

Het middel is preventief.

Het werkzame bestanddeel in flixotide is fluticasonpropionaat. Fluticasonpropianaat zit in flixotide, flixonase en cutivate. Hieronder de verschillende toepassingen en werkingen van fluticasonpropianaat:

Flixotide (verschillende soorte inhalatiemethoden):
Fluticason is een chemische variant van ons eigen bijnierschors-hormoon. Dat hormoon maakt deel uit van onze natuurlijke afweer: het onderdrukt diverse lichamelijke reacties bij ontstekingen en infecties. Dankzij de gelijkenis met het natuurlijke hormoon, werkt fluticason nagenoeg hetzelfde: het onderdrukt ontstekingsverschijnselen. Benauwdheid ontstaat vaak door overgevoeligheid van de bronchiën (bovenste vertakkingen vd luchtpijp). Overgevoelige bronchiën reageren in versterkte mate op tal van prikkels, ze vernauwen en raken vol slijm. Dat zijn ontstekingsverschijnselen. Op den duur gaat het ademen steeds moeizamer. Fluticason vermindert de gevoeligheid van de bronchiën. Na enige tijd van gebruik merkt u dat u het minder (en minder vaak) benauwd heeft.

NB Dit middel voorkomt benauwdheidsklachten op de langere termijn, u kunt het niet gebruiken tegen acute benauwdheid. Daar zijn luchtwegverwijders voor.
bron

Flixonase (neusspray/druppels):
Fluticason is een chemische variant van ons eigen bijnierschors-hormoon. Dat hormoon maakt deel uit van onze natuurlijke afweer, het onderdrukt bepaalde verschijnselen bij ontstekingen en infecties (bv zwelling, roodheid). Fluticason werkt nagenoeg hetzelfde als het natuurlijke hormoon. In de neus verstoven beschermt het het neusslijmvlies tegen prikkels die een loopneus of (chronisch) verstopte neus kunnen veroorzaken, zoals pollen, stof, (tabaks)rook, kou, chemicaliën.

NB Dit middel werkt preventief, u kunt het dus niet gebruiken om een acuut verstopte neus te verlichten
bron

Cutivate (zalf/creme):
Fluticason behoort tot de groep geneesmiddelen die bijnierschorshormonen of corticosteroïden worden genoemd. Bijnierschorshormonen die op de huid worden gebruikt, zijn ingedeeld naar sterkte.

Fluticason behoort tot de sterk werkzame bijnierschorshormonen. Het remt ontstekingen, vermindert schilfering, werkt jeukstillend en vermindert zwelling doordat het de bloedvaten vernauwt.

Fluticason wordt bij veel huidaandoeningen gebruikt. De belangrijkste aandoeningen waarbij artsen het voorschrijven zijn eczeem, berg, psoriasis en Lupus Erythematodes (LE).
bron

Meer informatie over flixotide:

http://www.geneesmiddelenrepertorium.nl/30...lixo_16212.html

http://emc.medicines.org.uk/emc/assets/c/h...umentid=87#FORM

http://www.minerva-ebm.be/articles/nl/2000...corticoiden.htm (houdt zich vooral bezig met de bijwerkingen)
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: flixotide

Gezien het bovenstaande denk ik niet dat flixotide het griepvirus helpt bestrijden. Ook denk ik niet dat de kans op een verkoudheid zelf kleiner wordt door gebruik van fluticasonpropionaat. Wel lijkt het erop dat het middel de verschijnselen van een verkoudheid preventief kan onderdrukken. Gaat het om benauwdheid vraag ik me ten zeerste af of flixotide (longen) aan te raden is gezien de bijwerkingen en het feit dat het over een lange periode genomen moet worden voordat het aanslaat.

De preventieve neusspray/druppels (flixonase) zijn waarschijnlijk onschuldiger door de kleinere doseringen, maar ook dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Bovendien werken die alleen maar op het neusslijmvlies.

Geven verkoudheidsverschijnselen grote problemen (bijvoorbeeld als je astma hebt) en is het noodzaak om die te voorkomen, dan is het sowieso aan te raden om deskundig advies bij de huisarts te vragen.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Reageer