pH van een mengsel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 42

pH van een mengsel

Hoi chemici

Bij de volgende opgave zit ik een beetje vast, hoewel ik (volgens mij) wel de juiste methode gebruik:
Aan 100 ml 0,2 M NaOH wordt een oplossing van 7,3 g HCl in 100 ml water toegevoegd. Bereken de pH.
Daar komt uiteraard onderstaande reactievergelijking uit voort:

NaOH + HCl => H2O + NaCl

100 ml NaOH van 0,2 M geeft 0,02 mol, dat reageert met 7,3 g HCl in 100 ml oftewel 0,2 mol in 100 ml (7,3 / 36,5). Dit betekent dat 0,02 mol NaOH met 0,2 mol HCl gaat reageren, oftewel dat er een overmaat HCl is van 0,18 mol. Alles na de pijl is, in stoichiometrische verhoudingen, neutraal, maar om de pH te berekenen zou ik toch rekening moeten houden met de overmaat HCl. Aangezien die hier een concentratie van 0,9 M heeft (0,18 mol in 200 ml oplossing), zo redeneer ik, zal de pH iets van een 0,04 geven (-log 0,9).

Mag ik dat laatste getal beschouwen als de oplossing? Moet ik de neutrale pH er ook nog in verwerken? En is mijn denkpiste hierboven überhaupt wel juist?

Groet

Dwangbuis

Berichten: 2.746

Re: pH van een mengsel

je denkpiste is goed, je mag dat allemaal toepassen omdat HCl een sterk zuur is en NaOH een sterke base.

Berichten: 42

Re: pH van een mengsel

Mij lijkt het nogal onlogisch dat een mengsel van HCl en NaOH zo'n lage pH heeft...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH van een mengsel

Die NaOH bestaat dan ook niet meer, die is volkomen geneutraliseerd met de overmaat HCl

Berichten: 385

Re: pH van een mengsel

De neurtale pH moet er ook in verwerkt worden. Je berekent immers de pH van wat over is, dus wat erbij komt of eraf gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH van een mengsel

Hoe dat zo? 500 ml 0.2M HCl-opl bij 500 ml 0.22M NaOH-opl. Ik houd over: een 0.01M NaOH-opl, pH 12. Waar komt die neutrale pH eraan te pas?

Berichten: 385

Re: pH van een mengsel

Nu zie ik ook niet meer waarom die erbij moet.

Reageer