[scheikunde] Naam + Splitsen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Naam + Splitsen

hallo!

ik heb hier de volgende formules en ik slaag er niet in ze zelf te benoemen en ze dus ook niet te splitsen in ionen...

KMgF3

CaKF3

en ook nog een extra vraagje :

wat is de verbindingsklasse/brutoformule van 2,2-dimethylbutaan ?

en de verbindingsklasse en naam van C2H2 ?

heel erg bedankt!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde] Naam + Splitsen

kaliummagnesiumtrifluoride

klasse is een alkaan, C6H14

klasse is een alkyn, ethyn

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Naam + Splitsen

Brutoformule van 2,2-dimethylbutaan: C6H14, oftewel: een keten butaan met aan de tweede koolstof telkens een methylketen (één koolstofradicaal).

En wat die KMgF3 betreft: kun je de 'tri' achter fluoride niet gewoon weglaten? Naar mijn mening wordt het dan kalium-magnesiumfluoride en calcium-kaliumfluoride.

Groet

Dwangbuis

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Naam + Splitsen

Dwangbuis schreef: En wat die KMgF3 betreft: kun je de 'tri' achter fluoride niet gewoon weglaten? Naar mijn mening wordt het dan kalium-magnesiumfluoride en calcium-kaliumfluoride.
Klopt

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Naam + Splitsen

Over dat splitsen: kijk eerst 'ns naar de formule. Zit je met complexe ionen (bijvoorbeeld ook bij HNO3, waar je de N en de O's ook niet zomaar mag splitsen), of met losse structuren? In het eerste geval wordt het voor KMgF3 K+ + 3MgF+, in het tweede geval K+ + Mg2+ + 3F-. Wat denk jij kareljan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Naam + Splitsen

Ik zou K+ en MgF3- logischer vinden.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Naam + Splitsen

De term "complexe ionen" vind ik hier erg verwarrend. Ik zou spreken over "samengestelde ionen".

Een complex ion is iets, waarbij een bepaald type binding voorkomt (een vrij electronenpaar wordt gedeeld met een ion of molecuul).

Een voorbeeld van het eerste is inderdaad het nitraat ion. Een voorbeeld van het tweede kan het ion MgF3- zijn, al heb ik wel sterke twijfels over de stabiliteit van dit complex. Ik denk dat het gewoon Mg2+ + 3F- zal zijn.

Een beter voorbeeld van een echt complex ion is tetrafluoroboraat, welke onstaat door coordinatie van fluoride ion (donor van vrij electronenpaar) aan boortrifluoride:

BF3 + :F- ---> F3B:F-, waarbij B en de rechter F het electronenpaar delen. Als het ion eenmaal is gevormd, dan is de structuur BF4- en er kan geen onderscheid meer worden gemaakt tussen de ene fluor en de andere drie fluor atomen, want ze delen allemaal een electronenpaar met boor. Dit ion BF4- is behoorlijk stabiel.

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Naam + Splitsen

Mijn voorkeur gaat ook uit naar Mg2+ + 3F- - afijn, ik ben er zeker van. Een complex ion heb je dus enkel bij een coördinatieatomenbinding, Woelen?

Reageer