pyrofosfaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

pyrofosfaat

Hallo,

Bestaat er een tegenwoordig een on-line methode (continu on place) om de concentratie pyrofosfaat in een waterige oplossing te bepalen. Welke fabrikant kan mij daar eventueel aan helpen?

Alvast bedankt,

Grtz,

Angelo

Berichten: 13

Re: pyrofosfaat

Wij hebben een doorstroomsysteem voor fosfaat staan. Ik weet niet helemaal zeker of hij ook pyrofosfaat meet, maar ik denk het wel, als je de juiste voorbehandeling erbij doet.

Zo'n CFA systeem is wel makkelijk om te bouwen tot een online systeem.

Kijk eens bij Skalar.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: pyrofosfaat

Dit apparaat met alleen fosfaat als ortho-fosfaat. Geen pyrofosfaat. Maar ik meen te weten dat pyrofosfaat ontleedt in losse fosfaatgroepen bij aanzuring met b.v. zwavelzuur.

Na aanzuring meet je dan wel het totaal van ortho- en pyrofosfaat. Niet alleen pyrofosfaat.

Berichten: 873

Re: pyrofosfaat

Na aanzuring meet je dan wel het totaal van ortho- en pyrofosfaat. Niet alleen pyrofosfaat.
Dan zou je voor aanzuring kunnen meten --> ortho-fosfaat (1)

Na aanzuring --> ortho- en pyrofosfaat (2)

(2) - (1) = hoeveelheid pyrofosfaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pyrofosfaat

Dan zit je dus wel met het probleem dat je eindigt met zuur water EN dat je die voorraad zwavelzuur in de gaten moet houden.

Berichten: 385

Re: pyrofosfaat

Dat is toch niet zo erg? Genoeg monsters nemen en die voorraad hou je toch al in de gaten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pyrofosfaat

Het punt is dat er geen monsters worden genomen, het is een continue meting. OP lezen ftw ;)

Reageer