logen van antieke meubelen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

logen van antieke meubelen

Dag allemaal,

Ik wil de volgende klus voor de eerste keer gaan doen met een antiek bureau aan de hand van de volgende informatie die ik van internet heb geplukt:

HET LOGEN VAN MEUBELEN Ik heb het jaren voor of achter mijn huis gedaan en liet het vuile water zo in het riool lopen of in de grond, nu mag het niet meer, maar ik zal toch even vertellen hoe het moet. U zou het bij kleine voorwerpen nog in een grote teil kunnen doen. Na afloop kunt u dan het vuile water in het toilet doen en worden de leidingen ook mooi schoon (of zou dat ook niet mogen?). Loog, oftewijl Caustic Soda, ook wel Fifax genoemd als uw gootsteen verstop zit, bestaat uit droge korreltjes, die zolang er geen water bij komt vrij ongevaarlijk eruit zien, maar vergis u niet, hou het ver weg van kinderen en onwetenden, het is erg gevaarlijk als men niet weet hoe er mee om te gaan. Om te beginnen, stel, U wilt een klein kastje van oude verf of van een dikke laag was ontdoen, het wil niet bij verf op plastic basis. Maar op verf van een 100 jaar geleden vliegt de verf er met het loog eraf. Men neme een plastic emmer en vult die met kokend water voor de helft ongeveer,(tenminste als U een grote kast wilt logen),lost er dan ongeveer een koffiebekertje loog in op, goed roeren met een houten spaan of lat en U ziet gelijk het bruisen van de Chemische reactie. Dan neemt U een borstel of Handstoffer, die u na afloop wel weg kunt gooien, pakt nog een emmer ook weer halfvol met gewoon koud water, waar u een halve fles azijn in leeg gooit en ook dat even roert. (Azijn en loog verdragen elkaar net niet en azijn neutraliseert het loog) en spuit dan het voorwerp helemaal nat met water van alle kanten, dan, U heeft natuurlijk oude kleren en laarzen aan en geen kinderen in de buurt en misschien ook rubberen handschoenen alhoewel ik het uit veiligheid voor mijzelf zonder handschoenen deed, en het beste is ook een veiligheids bril, Ja er komt heel wat bij kijken, voor u safe kunt gaan werken, dan popelt U om er op los te gaan, nu, alles is safe in uw buurt en U hoeft niet naar de telefoon en bel, kunt u beginnen, het kastje is dus nat (ik zeg maar kastje, het kan ook iets anders zijn) U doopt nu de borstel zo in de opgeloste loog en strikt voorzichtig over het voorwerp, in feite doet u nu net of U het kastje nog een keer helemaal nat wilt maken, nadat U het helemaal heeft ingesmeerd en het iets in laat trekken maar niet zover dat het droog word, gaat U er nu met een harde borstel (geen staalborstel) over heen in de lengte van de jaarringen van het hout is het beste. U ziet nu gelijk al dat de verf of boenwas in de borstel gaat zitten, die U nu iedere keer even in een bak met water afspoelt. Trek wel even uw handschoenen zo nu en dan uit om te kijken of uw vingers er nog aan zitten, want het is wel eens gebeurt dat iemand na het loogwerk een gaatje in zijn handschoenen had zitten en er was dan loogwater door het gaatje in de handschoen gekomen en het doet niet gelijk pijn, maar na afloop had deze persoon wel grote gaten in zijn vingers zitten en hij merkte het pas toen de loog met zijn vlees in aanraking was gekomen, daarom gebruik ik geen handschoenen en kan iedere keer mijn handen in de azijn emmer stoppen om mijn handen van het loogwater te neutraliseren. Na veel borstelen en inwassen en afspoelen is het kastje weer schoon zo te zien, spoel het heel goed met water totdat er geen loogwater meer afkomt en was het daarna goed met het azijn water uit de emmer met de handstoffer of borstel na en vooral in de verbinding delen. Laat dan het kastje rustig drogen in de koude schuur, maar absoluut niet bij de verwarming, anders trekt alles krom. Nadat het goed droog is kunt u het dan iets schuren en in de was zetten of iets anders. Wilt u de mooie vlammen van het hout blijven zien, gebruik dan blanke was. Of laat U na het lezen van dit verhaal het toch maar aan een vakman over, dan is dat een goede keus, want het is in feite te gevaarlijk om zelf te doen, als u geen ervaring hebt, ik heb het van kijken en zelf uitproberen ondervonden, hoe het moest, maar doe het nu niet meer, maar het is makkelijk om te weten hoe het nog kan.

Bron: http://www.marktplaza.nl/winkel.php?winkelnr=35899&pagina=10

Mijn vraag aan het forum is wat jullie mij aanraden om aan veiligheidsmaatregelen te nemen. Ik denk zelf aan zuurbeschermende handschoenen en een afsluitende bril. Tot nu toe ben ik alleen Coolegem veiligheid tegen gekomen om deze produkten aan te schaffen. Kent iemand een beter adres? Graag verneem ik ook allerlei andere tips van jullie die nuttig kunnen zijn bij deze klus.

Alvast bedankt voor het meedenken.

groet

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: logen van antieke meubelen

De concentratie loog (in goede chemische termen natriumhydroxide, NaOH) zal echt niet zo hoog zijn dat je er acuut gaten van in je handen krijgt; ik schat dat je ongeveer 2 mol/liter maakt. Bovendien is mijn persoonlijke ervaring dat als je er mee in aanraking komt, je dat wel zeker (vrijwel) meteen voelt. Ik zie wel dat je het in kokend water oplost, dat maakt het wel wat gevaarlijker, maar ik denk dat je je meer druk moet maken om brandwonden dan de concentratie loog.

Ik denk dat het in ieder geval verstandig is, dat je dit buitenshuis doet, op een plek waar de oplossing niet met planten of kinderen in aanraking kan komen. Draag bijvoorbeeld huishoudhandschoenen. Een veiligheidsbril zou kunnen, maar persoonlijk zie ik daar niet echt de noodzaak van in.

Naderhand kun je zonder problemen je halve emmer loogoplossing en halve emmer azijn gewoon door het riool spoelen. Gooi ze niet zomaar door elkaar, want dat geeft hittevorming en kan gevaarlijk zijn. Doe bijvoorbeeld eerst de azijn, even naspoelen met gewoon water, dan je loog, dan weer water.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: logen van antieke meubelen

Ik zou toch zeker wel een bril dragen tijdens dit klusje. Een spat loog in je oog is vrijwel onmiddelijk fataal en zal permanente ernstige schade veroorzaken.

Ik denk dat ik de handschoenen juist achterwege zou laten en een oud overhemd met lange mouwen zou aandoen. Loog op je handen voel je wel (je krijgt een heel gek vettig/zepig gevoel aan je huid) en dan heb je ook direct een waarschuwing. Als je dit voelt moet je dus niet gaan krabben in of bij je ogen of waar dan ook aan je gezicht. Met handschoenen aan heb je niet zo'n waarschuwing en kun je ongemerkt loog aan je gezicht krijgen.

Als er loog op je handen komt, wel direct afspoelen met water. Net zo lang tot dat zepige/vette gevoel verdwenen is. Je hand even wassen met wat gewone azijn helpt enorm om dat zepige gevoel sneller kwijt te raken. Eerst even afspoelen, dan wassen met wat azijn en dan weer afspoelen.

Reageer