Enkele vraagjes ivm Anorganische Chemie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Enkele vraagjes ivm Anorganische Chemie

Ik heb enkele vraagjes ivm anorganische chemie.

- als je een reactie hebt vb. A + B <=> C + D en A,B,C en D zijn gasvormig, verhoog je dan het rendement van de reactie door de totale druk te verhogen? En zo nee, wat gebeurt er dan als de totale druk wordt verhoogt?

- als je een zuur hebt, en een base, je laat die reageren met elkaar hoe weet je dan of de oplossing neutraal, zuur of basisch is?

- elektrochemie dan (kweni of het hier hoort...) wat is elektrische dissociatie van sterke en zwakke elektrolyten? Ik heb mij laten vertellen dat het iets te maken heeft met galvanische elementen, maar hoe juist? (ik weet hoe ze werken maar ik begrijp niet goed wat sterke/zwakke elektrolyten hier mee te maken hebben)

Vriendelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Enkele vraagjes ivm Anorganische Chemie

In het geval van een reactie A+B <=> C+D, zal onder normale omstandigheden de druk geen invloed uitoefenen op je rendement.

Als je reactie zou hebben A+B <=> C, dan waarschijnlijk wel. Zegt het principe van Le Chatelier je iets?

Wat betreft zuur + base; dat ligt er aan: hoeveel zuur, hoeveel base, en vooral welk zuur en welke base!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: Enkele vraagjes ivm Anorganische Chemie

Ja ik ken het principe van Le Chatelier, en ik zie wat je bedoelt.

Bij mijn tweede vraag, het was een opgave op een examen met 4 mogelijkheiden als antwoord. (meerkeuze dus)

In de opgave waren zowel het zuur als het base in dezelfde hoeveelheid aanwezig (mol dus) maar ik kan me niet echt meer herinneren of het een zwak zuur/base was of een sterke zuur/base.

Maar algemeen, als je bv. HCL + NaOH <=> NaCL + H(2)O hebt, dan is dit toch een basische oplossing neem ik aan? (vermits de aanwezigheid van de base NaCl, of zie ik dat verkeerd?)

En zo ja, hoe verkrijg je dan van een zuur en een base een zure oplossing, of een neutrale oplossing? Sorry voor de algemeenheid maar ik ben vrij in de war...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Enkele vraagjes ivm Anorganische Chemie

Als je meer protonen dan hydroxide bijeen kiept, krijg je een zure oplossing. Bij precies dezelfde hoeveelheid is ie neutraal, en als je hydroxide overhoudt, is ie basisch.

Daarbij is het chloride-ion zo'n zwakke base dat hij geen invloed heeft op de basiciteit van een geneutraliseerde HCl oplossing.

Berichten: 264

Re: Enkele vraagjes ivm Anorganische Chemie

Als je een sterk zuur en een sterke base (vb NaOH en HCl) bij elkaar giet, gebeurt er een neutralisatie. Als ze in gelijke concentraties aanwezig zijn, zal de pH steeds 7 zijn (neutraal). Als er een overmaat is van het ene kan je berekenen hoeveel OH- of H+ ionen je over hebt (die kunnen dus geen neutraal water vormen)

Bij een zwak zuur en een sterke base, bereken je eerst de dissociatie van het zuur, het aantal H+ ionen, dan weet je met hoeveel base het reageert, en van welke stof er eventueel overmaat is. Let goed op voor de vorming van buffers onderweg.

Zijn ze beiden zwak, moet je steeds kijken wat in welke concentraties aanwezig is, en zeker rekening houden met de vorming van amfolieten en buffers.

Berichten: 9

Re: Enkele vraagjes ivm Anorganische Chemie

Als je een sterk zuur en een sterke base (vb NaOH en HCl) bij elkaar giet, gebeurt er een neutralisatie. Als ze in gelijke concentraties aanwezig zijn, zal de pH steeds 7 zijn (neutraal). Als er een overmaat is van het ene kan je berekenen hoeveel OH- of H+ ionen je over hebt (die kunnen dus geen neutraal water vormen)
Dus bv. 1 mol NaOH + 1 mol HCL <=> NaCl + H(2)O is een neutrale oplossing dan? Dat water neutraal is dat begrijp ik, maar NaCl is toch een zout? (sorry dat ik zo blijf voortvragen maar we hebben dit niet echt duidelijk gezien in het middelbaar en ik wil het echt begrijpen)

En als er dus bv. 2 mol NaOH + 1 mol HCl <=> NaCl + H(2)O is, dan zal er dus een overmaat aan OH- zijn en dus is je oplossing basisch? Ook hier weer, wij hebben gezien dat de overmaat niet reageert dan, dus dan zou je 1 mol NaOH hier overhouden is het daarom dus een zoute opl?
Bij een zwak zuur en een sterke base, bereken je eerst de dissociatie van het zuur, het aantal H+ ionen, dan weet je met hoeveel base het reageert, en van welke stof er eventueel overmaat is. Let goed op voor de vorming van buffers onderweg.
wat bedoel je met dissociatie van het zuur? Dat H2SO4 bv. 2H+ + SO42- wordt? En opnieuw, die stof in overmaat gaat die reageren? Hoe heeft die dan invloed op de oplossing?

Zijn ze beiden zwak, moet je steeds kijken wat in welke concentraties aanwezig is, en zeker rekening houden met de vorming van amfolieten en buffers.
Is de autoprotolyse van water, die H3O+ + OH- vormt dan een neutrale oplossing?

Maar algemeen, stel ik krijg een reactievergelijking onder mijn neus geduwt en ik moet antwoorden wat voor soort oplossing je krijgt, hoe doe ik het dan?

PS: ik bedoelde soms zout ipv basisch

Berichten: 2.746

Re: Enkele vraagjes ivm Anorganische Chemie

NaCl is geen base

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Enkele vraagjes ivm Anorganische Chemie

Dus bv. 1 mol NaOH + 1 mol HCL <=> NaCl + H(2)O is een neutrale oplossing dan? Dat water neutraal is dat begrijp ik, maar NaCl is toch een base? (sorry dat ik zo blijf voortvragen maar we hebben dit niet echt duidelijk gezien in het middelbaar en ik wil het echt begrijpen)
NaCl is geen base, tenminste niet een significante. Er is altijd een klein deel dat terug zal reageren tot HCl, maar dat is zo weinig tgenover het deel dat dat niet zal doen.

Een zuur dat dat wel zal doen is azijnzuur. Dat is dus het essentiele verschil tussen een sterk zuur (HCl) en een zwak zuur (azijnzuur). De eerste dissocieert nagenoeg volledig, de tweede niet.
En als er dus bv. 2 mol NaOH + 1 mol HCl <=> NaCl + H(2)O is, dan zal er dus een overmaat aan OH- zijn en dus is je oplossing basisch? Ook hier weer, wij hebben gezien dat de overmaat niet reageert dan, dus dan zou je 1 mol NaOH hier overhouden is het daarom dus basisch?
Klopt
wat bedoel je met dissociatie van het zuur? Dat H2SO4 bv. 2H+ + SO42- wordt? En opnieuw, die stof in overmaat gaat die reageren? Hoe heeft die dan invloed op de oplossing?
Klopt, maar welke stof in overmaat? Een zwavelzuur oplossing is gewoon zuur. Punt.
Is de autoprotolyse van water, die H3O+ + OH- vormt dan een neutrale oplossing?
Ja, er is namelijk evenveel zuur als base aanwezig
Maar algemeen, stel ik krijg een reactievergelijking onder mijn neus geduwt en ik moet antwoorden wat voor soort oplossing je krijgt, hoe doe ik het dan?
Kijken of je meer zure dan wel basische deeltjes hebt

Berichten: 9

Re: Enkele vraagjes ivm Anorganische Chemie

Merci FsWd, ik snap het nu.

Randvraagje, is het de bedoeling dat je al deze oefeningen kunt oplossen zonder tabellen met Ka of Kz waarden? Want ik moet dit soort oefeningen kunnen voor het ingangsexamen maar weet niet of je die erbij krijgt.

Praktisch, uit het boek haal ik dit voorbeeld, na berekening tussen de oplossing van een zwak zuur en een erg zwakke base:

H2S + SO42- <= HS- + HSO4-

Hier weet je door K = 4.79 * 10-6 dat de reactie niet doorgaat, maar moet je dit ook zonder de K-waarden weten? Want dat is toch een beetje gokken (vermits H2S een iets sterker zuur is dan HS- en SO42- een iets sterkere base is dan HSO4-...

Laatse vraag dan, als je reactie aflopend is naar links of reversiebel, wat kan je dan zeggen over de oplossing (basisch/zuur/neutraal) als die samenvoegt? Hiermee bedoel ik, als ze aflopend is naar links zal er geen oplossing zijn, maar als hij reversiebel is wat kan je dan zeggen over de oplossing?

Berichten: 2.746

Re: Enkele vraagjes ivm Anorganische Chemie

Het kan wel zijn dat je de grootteorde of zuursterkte tov van andere stoffen als voorkennis moet hebben.

dat H2S zuurder is dan HS- zou je bijvoorbeeld kunnen weten, het is algemeen geldig bij polyprotische zuren, dat de eerste proton zuurder is dan de tweede.

Voor het toelatingsexamen; voor chemie krijg je geen tabellen of lijsten dacht ik, enkel voor fysica. Maar ik ben niet meer zeker.

Berichten: 42

Re: Enkele vraagjes ivm Anorganische Chemie

Een reactie aflopend naar links kan niet echt een reactie zijn, als ik er zo bij nadenk, er wordt immers niets gevormd (tenzij de reactie eerst even reactieproducten produceert, maar omgevingsfactoren het evenwicht zo verplaatsen dat die kleine hoeveelheid opnieuw wordt weggereageerd tot de reagentia).

Zuur- en baseconstanten worden niet gegeven op het toelatingsexamen, maar die heb je hoogstwaarschijnlijk niet eens nodig. Soms, als toch, kun je de Ka bv. berekenen uit de concentraties van de reagentia en reactieproducten, of bij een titratie kun je de pKa-waarde halen uit de grafiek.

Reageer