Natronloog

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

Natronloog

Deze tekst heb ik van een andere site....

Sommige standaardoplossingen reageren met CO2 of O2 uit de lucht (NaOH, Na2S2O3, e.a.).

Loog wordt beschermd met een buisje met sofnol d.i. CaO met een kleurindikator. Alle buretten met loog moeten met zo'n buisje worden afgeslo-

ten. Weer andere standaard oplossingen zoals AgNO3 en Na2S2O3 ontleden in licht en moeten in bruine buretten bewaard worden.

Wanneer ik de natronloog 1 dag laat staan, vormen er zich de dag erna allemaal luchtbellen in de slang van de buret (zuigerburet). Die ik dus weer moet verwijderen wat vrij irritant is. Weet iemand misschien de oplossing voor mijn probleem???

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Natronloog

Kan dat niet zijn omdat er langzaam lucht in diffundeert vanuit de "persleiding"?

Berichten: 1.122

Re: Natronloog

Is de oplossing misschien gekoeld op het moment dat het de buret in gaat? Na een tijdje is de oplossing dan op kamertemperatuur wat betekent dat er minder gas in op kan lossen met kleine belletjes als resultaat. Je ziet ze dan wel in het slangetje omdat ze daar niet naar boven kunnen ontsnappen (wat wel kan in het glas gedelete van de buret).

Idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Natronloog

Wat ik vaak zie is dat demiwater oververzadigd is met lucht, vooral bij systemen waar grotere hoeveelheden water worden gedemineraliseerd. Dit komt er dan uit als de oplossing een tijdje staat.

Als het goed is zou je je probleem steeds maar één keer hebben. Na enige tijd moet het overgaan.

Berichten: 184

Re: Natronloog

Een oplossing is om de fles met titratievloeistof een tijdje in een ultrasoon bad plaatsen.

Berichten: 23

Re: Natronloog

Ik verkrijg het demi-water via milli RO, en Q-plus apparaat. Wat ik opvang in een soort van jerry-can. Ik gebruik ongeveer 1 jerry-can per week. Dus ik gebruik demi-water wat dan al een aantal dagen staat. Zou daar dan nog steeds lucht in kunnen zitten?? En die luchtbellen komen iedere dag!!

Ik laat de natronloog wel altijd in de buret zitten, en de slang van de buret laat ik ook altijd in de maatkolf zitten. Zou dat niet het probleem kunnen zijn? En is het wel correct als ik dat zo laat staan??

Reageer