Buffer in de eindoplossing

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 130

Buffer in de eindoplossing

Hallo,

Laatst hadden we problemen met het meten van een eindprodukt via HPLC. De te analyseren stof was Tylosin.

We konden wel een goede ijklijn maken met bijbehorende controles. Dezelfde grondstof Tylosin konden we ook goed meten.

Maar een eindprodukt gaf teveel afwijkingen. Het eindprodukt bevat naast Tylosin ook citric acid, een zwak zuur.

Nu is gebleken dat als ik vanuit een maatkolf waarin het eindprodukt zit opgelost verschillende volumes door pippeteer ik geen lineair verband krijg tussen die verschillende pippeteerde volumes.

Hoe meer ik pippeteer hoe lager het gevonden gehalte aan Tylosin wordt. De tylosin kan uit 4 verschillende vormen bestaan A,B,C en D. We meten eigenlijk alleen op de Tylosin A. Maar deze wordt in een zuur milieu omgezet in tylosine B.

Wat moeten nu doen om dit probleem te tackelen.

Na onderling overleg hebben we ervoor gekozen om voor een heel klein pippeteer volume te kiezen zodat de PH van de doorverdunning zo dicht mogelijk bij die van de ijklijn blijft liggen.

Maar dit is eigenlijk toch een typisch geval om te kiezen om de doorverdunning in een buffer te doen?? De ijklijn en alle te meten produkten!!

Graag had ik vernomen of jij dit ook vind. en zo nee waarom niet.

Is dit wel slim welke buffer kies je dan en waarom??

De ph van de doorverdunning welke wij hanteerden was ongeveer 3,5

Alvast erg bedankt voor een reactie

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Buffer in de eindoplossing

Zou het niet een beter idee zijn om de eindoplossing op het gewenste pH te brengen? Wat gebeurt er als je in basisch milieu werkt?

Berichten: 130

Re: Buffer in de eindoplossing

De analyse wordt mischien wel 100 maal uitgevoerd het is dan erg lastig om alle eindoplossingen op die ph te brengen. De buffer hoef je slechts eenmaal aan te maken.

Berichten: 130

Re: Buffer in de eindoplossing

Deze analyse kan niet in het basische gebied gedaan worden omdat er ook nog een andere component in gemeten wordt die in het basische gebied neerslaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Buffer in de eindoplossing

De analyse wordt mischien wel 100 maal uitgevoerd het is dan erg lastig om alle eindoplossingen op die ph te brengen. De buffer hoef je slechts eenmaal aan te maken.
Ah, met bufferen zit je dan met het probleem dat de capaciteit verlaagt wanneer je deze verdunt.

Berichten: 130

Re: Buffer in de eindoplossing

Ik zou alleen de laatste verdunnings stap van bijvoorbeeld 0,5 ml in 25 ml kolfje willen verdunnen in buffer. Je maakt dan bijvoorbeeld 2,5 ltr buffer. De buffer wordt dab niet verdund.

Groetjes Harrie

Reageer