Vraag uit 1ste zit

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Vraag uit 1ste zit



Je

hebt een perfect sferische niercel met elastische wanden. De cel neemt

water op zodat het volume verdubbelt. 200 000 K+ ionen binnen en buiten een

concentratie van 0.01M K+ ionen.

o Hoe verloopt de ionenstroom?

o Welke EMK wordt zo verwezenlijkt? (in mV)

o Hoeveel moleculen ATP moeten ontbinden om deze stroom tegen te

gaan? (SG° = - 7,3 kval/mol


Ik kan dus niet de concentratie vinden binnen de cel, als ik die heb dan weet ik naar waar de ionenstroom gaat en dan kan ik de EMK berekenen met de formule van Nernst.

Kan iemand mij een denkpad geven? Niet persé de oplossing.

Ik zie ook niet in wat de zin hier doet : de cel neemt water op zodat het volume verdubbelt.

Dit betekent toch dat de concentratie binnen groter is dan buiten (osmose) , dus de ionenstroom loopt van binnen naar buiten.

Berichten: 318

Re: Vraag uit 1ste zit

Ik probeer even...

Aangezien buiten je cel de concentratie slechts 0,01M is, en je binnen het (kleine) volume van je cel 200 000K+-ionen hebt kunnen we (denkik) besluiten dat de concentratie in de cel groter is dan buiten... (ook door het feit dat er door osmose water naar binnen gezogen wordt en je volume verdubbelt)

Dan kan ik nog zeggen dat de Na-K-pomp met 1 molecule ATP 3 natriumionen naar buiten werkt, en 2 kaliumionen naar binnen... met als resultaat een daling in de positief geladen deeltjes...

Dus je ionenstroom zal wss naar buiten gaan?

Man dat zit ver...

(sorry als het je niet helpt)

Berichten: 7

Re: Vraag uit 1ste zit

Je hebt gelijk, en de Na/K is een goeie tip. Maar als ik niet weet hoeveel K ionen naar buiten stromen zal ik het niet kunnen berekenen.

Ik dacht om het aantal protonen buiten de cel te berekenen , maar dan kom ik een overdreven groot getal uit waardoor buiten het aantal K ionen hoger is dan binnen. (met die 0.1 molair)

pffffff

Berichten: 7

Re: Vraag uit 1ste zit

Ik denk dat ik al meer in de goede richting zit:

Omdat de cel dubbel zo groot zal worden, betekent dit dat er een osmotische druk is die dubbel zo groot is dan buiten.

Oplossing:

лbuiten= MRT en ik kan R en T buiten beschouwing laten want die veranderen niet (ja toch?)

dus лbuiten= 0.1 dan zal лbinnen= 0.2 (want volume tweemaal zo groot dus osmotische druk ook)

0.2 = 200000 ionen --> 0.1= 100000 ionen : ionen stroom van buiten naar binnen

Nernst geeft = -61.5log [conc binnen]/ [conc buiten] = - 18.51 mV

en dan nog (100000/2)* = 50000 moleculen atp wat dus onmogelijk is :(

Maar er staat toch al iets .

Berichten: 318

Re: Vraag uit 1ste zit

Lijkt heel mooi... maar ik kan je jammer genoeg niet verder helpen. Mijn cursus celbiologie gaat daar niet zo heel diep op in, en die berekeningen zeggen mij niet echt veel.

succes nog! :)

Re: Vraag uit 1ste zit

Omdat de cel dubbel zo groot zal worden, betekent dit dat er een osmotische druk is die dubbel zo groot is dan buiten.
Celbiologie is ook niet mijn vak maar misschien helpen de volgende overwegingen.

Als de cel dubbel zo groot is betekent niet dat osmotische druk 2 maal zo groot is, maar zal deze gelijk gelijk zijn aan de oorspronkelijke druk plus de druk van de extra druk van de uitgerekte celwand om weer een osmotisch evenwicht te bereiken

De cel zal er naar strven de concentratie van de k+ ionen conctant te houden, dwz de cel zal proberen 200.000 K+ ionen naar binnen te pompen en gezien de concentratie buiten als constant mag worden beschouwd zal dit dus kunnen.

Berichten: 2

Re: Vraag uit 1ste zit

als je de diameter van de cel zou krijgen kan je dit makkelijk berekenen, en aangezien je zegt dat het een examenvraag was zal er wel iets van die aard gegeven geweest zijn

Reageer