pH-verandering van een buffermengsel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 42

pH-verandering van een buffermengsel

De pH van een buffermengsel blijft nagenoeg constant, ook na toevoegen van een bepaald aantal H3O+- of OH--ionen.

Als het zuurbasekoppel H2PO4-/HPO42- (met de base ook als verbinding Na2HPO4), dat een pKa-waarde van 7,2 heeft, 1,5 liter oplossing is en een concentratie van 10 mmol/l heeft, in reactie komt met almaar meer 1 M HCl-moleculen en de aanvangs-pH 9 is, hoe zal het verloop van de pH op een grafiek er dan uitzien?

Met andere woorden: de pH zal uiteraard eerst dalen en gedurende een groter toegevoegde hoeveelheid HCl ongeveer constant blijven, maar hoe kan ik, aan de hand van een reactievergelijking, de pH per mol HCl berekenen en zo in een grafiek gieten?

Bedankt!

Dwangbuis

Berichten: 2.746

Re: pH-verandering van een buffermengsel

schrijf de uitdrukking van de evenwichtscoefficient uit, je zier daar H3O+ staan, daar voeg je de hoeveelheid HCl aan toe (sterk monoprotisch zuur)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: pH-verandering van een buffermengsel

Met andere woorden: de pH zal uiteraard eerst dalen en gedurende een groter toegevoegde hoeveelheid HCl ongeveer constant blijven,


Je zegt zelf dat hier sprake is van een buffer. Daarom zal de pH eerst juist redelijk op waarde blijven en pas later (bij een grotere hoeveelheid HCl) gaan dalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH-verandering van een buffermengsel

Als ik een 10M HCl-opl zou titreren met NaOH, dan zou ik hetzelfde effect krijgen ;)

Berichten: 42

Re: pH-verandering van een buffermengsel

Om het kort te maken: elke molhoeveelheid HCl (of H3O+) laten reageren met de base van het buffermengsel, en dan de nieuwe hoeveelheid uitrekenen, dus?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH-verandering van een buffermengsel

Dwangbuis schreef:Om het kort te maken: elke molhoeveelheid HCl (of H3O+) laten reageren met de base van het buffermengsel, en dan de nieuwe hoeveelheid uitrekenen, dus?


Klopt, maar zodra je merkt dat na 10 ml, je pH met meer dan 0,1 daalt, meteen 1 ml gaan gebruiken, enz.

Reageer