buizen ontstoppen met zoutzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

buizen ontstoppen met zoutzuur

Beste lezers,

Graag jullie advies. Een smalle buis is volledig verstopt, de ontstoppingsdienst kon het probleem niet oplossen.

De gewone ontstoppingsmiddelen helpen totaal niet. Nu kunnen we alles openbreken of.....

zoutzuur gebruiken?

(Er staat nog water in de buis)

Groeten,

Lana

Re: buizen ontstoppen met zoutzuur

Hallo Lana,

Als de gewone onstoppingsmiddelen niet werken dan zal zoutzuur waarschijnlijk niet de oplossing zijn.

Kun je wat meer omschrijven waar het om gaat, zoals hoe groot is de diameter van de smalle buis en heb je enig idee wat (vet, zeep, cement oid) de verstopping veroorzaakt?

Berichten: 13

Re: buizen ontstoppen met zoutzuur

Inderdaad ios het handig om te weten wat het verstopt...

Thuis is de gootsteenontstopper geloof ik op natronloog gebaseerd...

Glas kun je ook met chroomzuur goed schoonmaken.

Of misschien kun je de inhoud verbranden boven een vlam?

Kun je het niet loswrikken met een stokje?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: buizen ontstoppen met zoutzuur

Ik heb vorig jaar een verstopte regenafvoerbuis gehad. Over bijna een meter, onder de grond, verstopt met een compacte plug van halfverotte bladeren en grond (klei).

Gootsteenontstopper hielp niet. Ik heb het met een rioolveer gedaan, die ik had gehuurd bij een doe-het-zelfzaak. Heel geduldig iedere keer wat wrikken tot er wat los kwam en dan m.b.v. een tuinslang in de afvoerpijp een sloot water ertegenaan spuiten.

Na 2,5 uur was ik er doorheen.

Moraal: soms moet je wat geduld hebben en blijven proberen.

Berichten: 915

Re: buizen ontstoppen met zoutzuur

Ik herinnerde me dit onderwerp, daar is toen ook een andere oplossing bedacht dan jij nu voor ogen hebt.

Berichten: 385

Re: buizen ontstoppen met zoutzuur

Gootsteenontstopper heb op basis van natronloog en zwavelzuur. Als je makkelijk bij de buis kan, dan kun je eventueel als het helemaal niet lukt gewoon een nieuw stuk erin zetten. Ook aardig wat kracht op de verstopping zetten zou kunnen helpen door er bijvoorbeeld water op te laten staan. Weken met of zonder chemisch goedje kan ook nog. Eigenlijk te veel oplossingen, dus die verstopping gaat wel over :) Maar het is handig als je wat meer vertelt over die verstopte buis van je. Even alles op een rijtje:

- Waarvan is de buis gemaakt?

- Is de buis makkelijk toegankelijk?

- Wat veroorzaakt de verstopping waarschijnlijk?

- Loopt er nog wel langzaam water door of helemaal niet?

Berichten: 915

Re: buizen ontstoppen met zoutzuur

Gootsteenontstopper heb op basis van natronloog en zwavelzuur.
Volgens wikipedia is het toch
Een chemische ontstopper is meestal op basis van natriumhydroxide (NaOH) of zwavelzuur H2SO4, opgelost in water (vloeibare ontstopper) of in de vorm van witte korrels.


Als je die 2 mengt, zal er neutralisatie optreden, waardoor de ontstopper z'n kracht verliest.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: buizen ontstoppen met zoutzuur

Ik gok dat ie wilde zeggen dat je zure en basische ontstoppers hebt. Niet dat je een fles opgelost zuiveringszout koopt :P

Berichten: 915

Re: buizen ontstoppen met zoutzuur

Ik gok dat ie wilde zeggen dat je zure en basische ontstoppers hebt. Niet dat je een fles opgelost zuiveringszout koopt :P
Zo kan je t ook bekijken. :)

Maar wat is de raad juist? Zure ontstoppers zijn minder aggresief dan basische? Dus eerst zure ontstoppers proberen en dan pas overstappen op basiche (na goed spoelen). Of is het andersom.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: buizen ontstoppen met zoutzuur

Dat is in ieder geval iets waar je mee op moet passen. Wanneer je de verstopping eerst met een bus natronloog te lijf bent gegaan is het niet verstandig hier zwavelzuur op te gieten. Door de neutralisatie wordt het zeer warm en kunnen corrosieve dampen/spetters de buis uitkomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: buizen ontstoppen met zoutzuur

Nope, basische ontstoppers lossen vlugger organisch materiaal op, zure ontstoppers mineraalachtige stoffen zoals beton. Het ligt dus geheel aan de verstopping.

Berichten: 190

Re: buizen ontstoppen met zoutzuur

... niet verstandig hier zwavelzuur op te gieten. Door de neutralisatie wordt het zeer warm en kunnen corrosieve dampen/spetters de buis uitkomen.
nee ik zou dit idd ook niet proberen.

Ik heb ook hetzelfde probleem gehad, eerst met een flexibel aangesloten op hoge drukreiniger hetmeeste vuil weggespoeld en dan met natronloog... moet toch lukken, niet?

Reageer