Springen naar inhoud

[scheikunde] enkele vragen TLC

• Log in om te kunnen reageren

Jens_CF

Jens_CF

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2007 - 09:44

Hey,

Ik moet een labo verslag binnenbregen van een TLC proef , maar er zijn echter een paar vragen die ik diende op te lossen waarop ik het juiste antwoord maar niet vind :S moest iemand me kunnen helpen zou het wel leuk zijn :D al is het me gewoon wat in de richting sturen ofzo ,

1) Tot welke stofklasse behoort petroleumether?
hierop had ik als antwoord: Petroleumether is een Apolaire stof, dit omdat het verschil in ENW tussen de atomen tussen de 0.4 of de 1.7 moeten liggen om een polaire stof te kunnen zijn en vermits het verschil in ENW bij petroleumether tussen de 0 en de 0.4 ligt is dit een apolaire stof. maar ergens zou dit nog fout zijn :S

2) Wat voor soort extractie wordt er gebruikt bij een TLC van bladgroen uit gras?

3) wat is de meest apolaire component in bladgroen en waarom? :S

vriendelijk groeten,

Jens

Veranderd door Jens, 21 augustus 2007 - 09:46

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2007 - 10:00

Je hebt hierover nog niets kunnen vinden op google of wikipedia?

Jens_CF

Jens_CF

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2007 - 10:07

De uitleg voor de oplossing voor vraag 1 (die ik erbij heb gezet) dacht ik hier op het forum gelezen te hebben in een soort gelijke vraag maar dit blijkt verkeerd te zijn , moet dit dan uitgelegd worden a.d.h.v de structuur of deze symetrische/assymetrisch is?

Bij vraga 2 begreep ik niet heel goed wat mijn leerkracht bedoelde met soorten , dus weet niet echt in welke richting ik moet gaan zoeken.

groetjes,

Jens

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 augustus 2007 - 14:36

1) Wat IS petroleumether eigenlijk? Het is een mengsel van een bepaald type stoffen. Als je dat type weet, zul je meteen moeten kunnen zien of petroleumether polair dan wel apolair is.

2) Bladgroen is over het algemeen een vaste stof, je extractiemiddel een vloeistof. De benaming is altijd "fase geextraheerde stof"/"fase extractiemiddel"-extractie.

3) Waaruit bestaat bladgroen?

Ik ram je even een plaatje neer en een hint dat delen van een stof ook polaire danwel apolaire eigenschappen kunnen hebben:

Geplaatste afbeelding

Veranderd door FsWd, 21 augustus 2007 - 14:38

Jens_CF

Jens_CF

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2007 - 12:41

ok harteljk bedankt heeft zeker een heel deel opgeheldert,

vriendelijke groeten,

Jens

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures