Oplosbaarheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Oplosbaarheid

Ik heb 3 vraagjes:

- Van THF is geweten dat het oneindig oplosbaar is in water, geldt dit ook in andere polaire oplosmiddelen?

- Wat is het best oplosbaar in water: fenyl-O-CH2-CH3, fenol of CH3-O-CH2-CH3? Maar vooral waarom?

- Als men RCOONa in water oplost, splitst dit dan ook gewoon in ionen?

Hopelijk kan iemand mij helpen =)

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Kijk ook even naar je Chemlevel, dat hoort vast geen 7 te zijn.. ;) </font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
"Magna amoris conspiratione consentire"

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Oplosbaarheid

1) Ik denk dat THF in de meeste relatief polaire oplosmiddelen wel oplost, maar het hangt er vanaf waar polair eindigt en apolair begint.

2) Op voorhand dacht ik: fenol, vanwege zijn capaciteit om een proton af te staan. Maar als je het in tabellen nazoekt, dan is het methylethylketon, voor fenol en ethoxybenzeen. Alle drie verbindingen zijn in staat waterstofbruggen te vormen met water, maar de sterische ruimte hiervoor neemt van links naar rechts af. Ik denk dat je het in zoiets moet zoeken.

3) Ja, als het oplost in water, dan splitst het in Na+ en RCOO-.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Oplosbaarheid

Bijkomstig effect is dat je water meteen basisch wordt: een -COO- groep is een zwak zuur en zal protonen van water jatten, een mengsel van RCOO-, RCOOH en opgelost NaOH overlatend.

Berichten: 190

Re: Oplosbaarheid

Maar als je het in tabellen nazoekt, dan is het methylethylketon, voor fenol en ethoxybenzeen.
Staat hier wel een methylethylketon? CH3-O-CH2-CH3 is toch een ether of vergis ik me nu?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Oplosbaarheid

Ja natuurlijk, het is methylethylether. :oops:

Mijn verhaal m.b.t. de oplosbaarheid blijft echter gelden. Deze stof is ook zeer goed oplosbaar in water.

Berichten: 61

Re: Oplosbaarheid

Ether lost goed op in water??? 8-[ het lijkt erg vreemd, wat ik dacht echter dat ether juist zo apoliar is dat het niet oplost in water.... Het vormt volgens mij toch 2 lagen... Dat had ik bij organisch zo opgevat

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Oplosbaarheid

Ik vond dat methylethylether oneindig oplosbaar is in water.

Ook diethylether lost op in water: 69 gram/liter! Inderdaad vormt het bij een extractie doorgaans twee lagen, maar je raakt dus wel 'veel' ether kwijt in de waterlaag (en water in de etherlaag). Het zal dus lastig zijn om diethylether-extracten helemaal droog te maken (met natriumsulfaat o.i.d.) en dat klopt met mijn praktijkervaringen.

Het is overigens maar wat je slecht en goed oplosbaar noemt. Alles is relatief. Vergeleken met aceton is diethylether slecht oplosbaar in water. Maar vergelijk het eens met de oplosbaarheid van hexaan...

Reageer